TUGASAN INDIVIDU - (NURSALAM)




USAHAWAN PILIHAN 



Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bukhary

Usahawan, Pengerusi Yayasan Al-Bukhary

Alamat : 88, Jalan Perdana, Taman Tasik Perdana 50480 Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Tel : 03-2092 7260
Faks : 03-2273 1792

Laman Web : www.albukharyfoundation.org




Latar belakang kehidupan 

Tan Sri Syed Mokhtar dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada tahun 1951. Keluarganya berasal dari Hadhramaut, Yemen. Sebelum mengambil keputusan menetap di Kedah, bapanya mengembara hingga ke Asia Tengah untuk berniaga. Seterusnya, bapanya ke Thailand. Pada pertengahan tahun 40-an, barulah bapa Tan Sri Syed Mokhtar mengambil keputusan menetap di Alor Setar, Kedah. Pada tahun 1946, bapanya mendirikan rumah tangga. Tan Sri Syed Mokhtar mempunyai tujuh orang adik beradik dan dia adalah anak yang ketiga। Tan Sri Syed Mokhtar hidup dalam keadaan yang serba kekurangan hinggakan rumah kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang tidak mempunyai katil, meja mahupun kerusi. Ini menyebabkan beliau susah hendak menelaah. Walaubagaimanapun, setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Keadaan itu juga mendorong beliau supaya memulakan kelas tuisyen percuma sebagai salah satu program kebajikan di bawah Yayasan al-Bukhary yang ditubuhkannya bagi menyumbang ke arah kebajikan.

Kini, seramai 15,000 orang pelajar mendapat faedah daripada program tuisyen itu. Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary adalah usahawan yang banyak menderma dan banyak melakukan kerja-kerja amal Pendidikan Tan Sri Syed Mokhtar memulakan persekolahannya di Alor Setar tetapi apabila beliau berusia 9 tahun, beliau dihantar tinggal bersama-sama dengan bapa saudaranya, Syed Omar di Johor Bahru। Beliau berada di situ dari darjah empat hinggalah ke tingkatan dua. Tan Sri Syed Mokhtar kemudiannya kembali ke kampung halamannya di Alor Setar dan menyambung persekolahannya hingga ke tingkatan lima di Sekolah Saint Micheal's.

Sebenarnya, Tan Sri Syed Mokhtar bukanlah orang yang berpendidikan tinggi. Beliau tidak pernah belajar hingga ke peringkat universiti. Namun, ini tidak bermakna beliau seorang yang tidak berilmu. Kebanyakan ilmunya diperoleh melalui pengalaman secara langsung apabila beliau bergiat dalam dunia perniagaan sejak kecil lagi. Membantu keluarga Disebabkan keadaan keluarganya yang kurang berkemampuan, Tan Sri Syed Mokhtar membantu ibunya menanam sayur-sayuran bagi menampung pendapatan keluarga. Mereka menjualnya di pasar di Jalan Telok Wan Jah. Beliau juga menjual roti canai di pasar yang sama. Semasa waktu rehat di sekolah pula, ayahnya akan menemuinya di sekolah dan memintanya membuat simpan kira. Selepas waktu sekolah, Tan Sri Syed Mokhtar membantu menggembala haiwan peliharaan bapanya di pusat kuarantin berdekatan dengan stesen kereta api Alor Setar. Beliau banyak menimba ilmu dan pengalaman semasa melakukan kerja-kerja itu. Mula berniaga Pada tahun 1970-an, perniagaan binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki dan mulut Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand, Kedah dan Perlis. Semua binatang ternakannya mati begitu sahaja.

Sejak itu, Tan Sri Syed Mokhtar mengambil alih perniagaan bapanya dan membuat keputusan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara kecil-kecilan. Sebenarnya, Beliau pergi dari pekan ke pekan di sekitar Alor Setar bagi membeli daging yang tidak terjual. Beliau kemudiannya membungkus daging itu bersama ais dan menjualnya kembali kepada peniaga Bumiputera dan restoran-restoran di sekitar Alor Setar. Beliau berjaya dalam perniagaan itu. Kejayaan itu menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia perniagaan. Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan.

Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes 911LS. Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya. Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu. Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras.Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.

Menubuhkan syarikat Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah dibawah perjanjian sewa beli dengan UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar. Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas। Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan। Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras. Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus। Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah. Perniagaan terus berkembang Daripada beras, beliau kemudiannya mengembangkan perniagaannya kepada komoditi lain, iaitu gula। Ini masih dijalankan sehingga ke hari ini melalui Bukhary Sdn. Bhd. Pendapatan tahunan Bukhary Sdn. Bhd. kini mencecah RM250 juta. Setahun selepas Bukhary Sdn। Bhd. memulakan operasinya, beliau menubuhkan Bukhary (KL) Sdn. Bhd. pada tahun 1977. Syarikat itu ditubuhkan khas bagi mendapatkan kontrak kerajaan yang pada masa itu banyak ditawarkan kepada usahawan Bumiputera. Operasi Bukhary (KL) Sdn. Bhd. dijalankan di rumah kedai empat tingkat di Jalan Pahang yang juga dibeli melalui perjanjian sewa beli dengan UDA. Usahanya membuahkan hasil lagi.

Tan Sri Syed Mokhtar diberikan kontrak bagi membekalkan beras, teh, tepung coklat, tepung susu dan juga minyak sapi kepada kerajaan। Bahagian bawah pejabatnya diubah suai menjadi pusat pembungkusan. Apabila beliau mendapat kontrak pembekalan itu, Tan Sri Syed Mokhtar menubuhkan Susu Mas Sdn। Bhd. pada tahun 1979. Syarikat itu juga adalah syarikat usaha sama di antara dirinya yang memegang 51 peratus kepentingan dengan New Zealand Milk Products yang memegang saham selebihnya. Produk Susu Mas Sdn. Bhd. dipasarkan di bawah jenama Fernleaf dan Anchor. Pada pertengahan tahun 80-an, Tan Sri Syed Mokhtar menjual kepentingannya dalam Susu Mas Sdn। Bhd. ekoran kemelesetan ekonomi. Pada tahun 1978, beliau dijemput menyertai delegasi perdagangan ke Ekso Perdagangan Canton, China। Semasa berada di China, Tan Sri Syed Mokhtar menjalankan sistem barter, iaitu menukarkan kokonya dengan teh dari China. Cuma bezanya sistem barter zaman sekarang dijalankan secara besar-besaran atau pukal. Contohnya, menukarkan 1 tan minyak sawit dengan 1 tan minyak mentah. Perniagaan pakaian Selepas mengembangkan perniagaannya bermula daripada bidang komoditi ke pengangkutan, pembungkusan dan barter, beliau kemudiannya melangkah kepada sektor pembuatan। Ini ekoran kejayaannya mendapat kontrak membuat pakaian seragam tentera bagi pihak Kementerian Pertahanan.

Kontrak itu adalah bagi membekalkan pihak tentera dengan 120,000 pasang kasut dan 330,000 pasang pakaian seragam. Apabila berjaya mendapat kontrak itu, beliau mula mencari pembekal. Pada mulanya, beliau membeli secara terus daripada pengilang. Selepas membeli daripada pengilang, beliau kemudiannya membuat keputusan menubuhkan dua buah syarikat, iaitu Amtek Holdings bagi mengeluarkan kasut dan Oriental Garments Uniform Division bagi mengeluarkan pakaian। Oriental Garments Uniform Division adalah syarikat usaha sama dengan Oriental Garment yang berpusat di Seberang Prai. Apabila Amtek Holdings disenaraikan di Papan Kedua Bursa Saham Kuala Lumpur pada tahun 1998, beliau menggunakan wang penyenaraian yang diperolehnya bagi membeli Spark Manshop dan hak bagi mengeluarkan dan memasarkan pakaian berjenama Crocodile। Kini, anak syarikat Amtek Holdings mengeluarkan kasut tentera (Amtek Shoes) dan pakaian berjenama Lee Coopers dan Lois (Amtek Garments Sdn. Bhd.) bagi pasaran eksport. Perniagaan perkapalan Tidak cukup dengan perniagaan pakaian, beliau juga bergiat dalam perniagaan perkapalan। Beliau menubuhkan Bukhari Shipping dan mendaftarkannya dengan pihak Perbendaharaan. Bukhari Shipping bertindak sebagai broker kapal di bawah polisi CABOTAGE. Melalui Bukhari Shipping, Tan Sri Syed Mokhtar membeli sebuah kapal buatan Jerman yang berusia 28 tahun pada harga USD1 juta. Kapal yang diberi nama Angsa Mas itu digunakan bagi mengangkut beras dari Thailand ke Sabah dan Sarawak। Walaubagaimanapun, perniagaan itu mengalami kerugian yang menyebabkan beliau terpaksa menjual kapalnya pada harga USD600,000, iaitu rugi sebanyak USD400,000 (USD1 juta - USD600,000). Pada masa yang sama, beliau mula mem*sensored*tkan diri dalam sektor pembangunan hartanah। Beliau membeli beberapa bidang tanah di Alor Setar dan memulakan beberapa projek perumahan di bawah syarikat Bukhary Development. Penglibatan dalam projek penswastaan Beliau terlibat dalam projek penswastaan Johor Port Sdn। Bhd. dan Johor Tenggara Oil Palm Sdn.Bhd. Beliau membeli Johor Port melalui tender pada harga RM330 juta. Johor Tenggara Oil Palm Sdn. Bhd. pula dibelinya pada harga RM135 juta. Melalui Johor Port Sdn. Bhd., beliau menjayakan projek Pelabuhan Tanjung Pelepas. Kini, Pelabuhan Tanjung Pelepas semakin maju hingga mereka berjaya meyakinkan dua buah syarikat perkapalan antarabangsa, iaitu Maersk Sealand dari Denmark dan Evergreen Marine dari Taiwan supaya berpindah dari Pelabuhan Singapura ke Pelabuhan Tanjung Pelepas। Projek penswastaan ketiganya adalah penswastaan air yang mana beliau menubuhkan Equiventure Sdn। Bhd., iaitu syarikat usaha sama di antara syarikatnya, Kembangan Dinamik dan Pilecon Bhd. serta syarikat Perancis, Oneo.

Pegangan Kembangan Dinamik dalam syarikat itu adalah sebanyak 49 peratus. Kepentingan Beliau membeli MMC Corporation, iaitu syarikat kejuruteraan pada harga RM3 sesaham daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB)। Tan Sri Syed Mokhtar juga memiliki 22.7 peratus pegangan dalam Malakoff Berhad, iaitu syarikat pembekalan elektrik dan 20 peratus pegangan dalam IJM Corporation Berhad di mana perniagaan utamanya adalah pembuatan. Selain itu, beliau memiliki 18 peratus pegangan dalam Bernas yang terlibat dalam perdagangan beras dan 32 peratus pegangan dalam Pernas International Holdings Berhad, iaitu konglomerat yang terlibat dalam banyak sektor perniagaan। Manakala 18।7 peratus pegangan dalam Fiamma Holdings Berhad, syarikat pemasaran dan pengedaran barangan elektronik serta 100 peratus kepentingan dalam MPH, iaitu syarikat peruncitan dan pengedaran buku.

Objektif penubuhan Yayasan al-Bukhary Yayasan al-Bukhary ditubuhkan pada Mac 1996 sebagai badan kebajikan yang berperanan membantu golongan miskin, menyokong perkembangan seni dan budaya Islam dan juga menggalakkan persefahaman antara peradaban। Antara objektif utama Yayasan al-Bukhary adalah menggalakkan persaudaraan sesama Islam. Yayasan ini terdiri daripada dua buah bahagian. Satu bahagian menjalankan kerja-kerja kebajikan manakala satu bahagian lagi menguruskan penyaluran dana daripada setiap syarikat yang mana Tan Sri Syed Mokhtar ada kepentingan di dalamnya. Sehingga kini, Yayasan al-Bukhary membelanjakan lebih RM300 juta bagi aktiviti keagamaan, kebudayaan dan pendidikan.

Selain itu juga, Yayasan al-Bukhary hanya membiayai pelajar miskin. Antara inisiatif yang dilakukan adalah membiayai pelajar Muslim miskin dari serata ASEAN supaya belajar di Malaysia. Projek-projek utama Yayasan al-Bukhary Antara projek terbesar yang sedang dijalankan adalah pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang dijangka siap pada akhir tahun 2004। Kompleks itu kelak memainkan peranan sebagai kompleks yang lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi. Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta। Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam.

Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7।75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah. Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan.

Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah. Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu. Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1.67 bilion. Sumber

Rujukan : http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=546  



RANCANGAN PERNIAGAAN IKAN KELI


1.0 PENDAHULUAN 

Tujuan Rancangan Perniagaan ini disediakan adalah untuk mendapatkan pembiayaan sebanyak RM 332,500 daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA) di bawah Latihan Program Usahawan MARA bagi menjalankan Projek Penternakan Ikan Air Tawar di atas tanah terbiar di Kuala Ketil , Kedah. Kemudahan pembiayaan tersebut meliputi pembiayaan pinjaman sebanyak RM 332,500 daripada MARA dan usahawan akan mengeluarkan modal sendiri sebanyak RM17,500 menjadikan keseluruhan kos projek adalah sebanyak RM 350,000.

Demi menyahut seruan kerajaan untuk mempertingkatkan taraf dan sosioekonomi masyarakat di dalam bidang pertanian dan penternakan, maka Encik Ahmad b. Ikhwan akan menubuhkan sebuah syarikat perniagaan yang dikenali sebagai Rebana Agrotech di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan, 1956 (Pindaan 2001). Perniagaan ini beroperasi sebagai pusat pembangunan teknologi pembenihan, pembesaran dan penjualan hasil penternakan ikan air tawar dan pertanian berasaskan ‘BIOTEKNOLOGI’. Ianya akan beroperasi di sebuah tapak operasi yang akan dimajukan di Kuala Ketil, Kedah. Berdasarkan minat serta penelitian yang tinggi, maka Encik Aznan Bin Ahmad telah mengambil inisiatif untuk menceburkan diri di dalam perniagaan bagi melaksanakan tuntutan agama, bangsa dan negara.

Sumber Ikan Air Tawar Negara masih tidak mencukupi untuk menampung keperluan pasaran tempatan. Oleh itu, pihak kami akan melaksanakan langkah proaktif kerajaan memesatkan kegiatan ekonomi penternakan ikan air tawar. Beberapa spesis ikan air tawar yang telah dikenalpasti dan terbukti keberkesanannya untuk projek ini adalah ikan keli dan talapia merah. Ini adalah kerana kedua-dua spesis ini telah diternak dengan jayanya secara komersial oleh segelintir usahawan dan kejayaannya amatlah memberangsangkan. 

Faktor utama pemilihan spesis tersebut untuk tujuan komersial adalah disebabkan oleh :
  1. Dikenali ramai dan permintaan yang tinggi untuk pasaran tempatan dan luar negara. 
  2. Bekalan benih mudah diperolehi dengan harga yang berpatutan. 
  3. Tempoh ternakan yang singkat (3-6 bulan) dan boleh diusahakan secara berperingkat. 
  4. Memerlukan kawasan yang kecil dan boleh distok lebih padat daripada spesis lain. 
  5. Makanan ikan mudah didapati dalam bentuk until dengan kos yang berpatutan. 
  6. Daya ketahanan penyakit dan kadar kehidupan yang tinggi . 
  7. Hidup dalam persekitaran semulajadi (kolam tanah) dengan mudah. 
  8. Potensi untuk dieksport ke Negara Luar dengan kadar pulangan yang tinggi.Penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi akuakultur telah banyak memberi peluang kepada penternak ikan air tawar untuk mengenalpasti potensi dan perkembangan terkini bagi meningkatkan produktiviti, kualiti dan nilai tambah terhadap produk perikanan.
Ini adalah satu titik permulaan bagi memperkembangkan operasi perniagaan dibidang akuakultur dan agrikultur disamping memperluaskan bidang skop perniagaan. Justeru bagi menyahut dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara, pihak kami telah mengambil inisiatif untuk menyahut cabaran bagi menyaingi para usahawan di pasaran global. Ini akan dilakukan melalui proses pembelajaran dan peningkatan ilmu-ilmu perniagaan yang di perolehi secara formal atau informal. Tindakan kerajaan memperkenalkan pelbagai langkah proaktif dalam ‘Bajet Belanjawan 2006’ akan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi serantau.  

PROSPEKTUS PERNIAGAAN DI MASA DEPAN

Bagi memperluaskan bidang perniagaan, pihak syarikat telah mengenalpasti beberapa peluang perniagaan baru yang boleh dimajukan untuk mempertingkat keupayaan dan keuntungan syarikat. Berikut adalah senarai prospektus perniagaan di masa depan.
  1. Pusat Pembenihan & Penetasan Ikan Air Tawar. 
  2. Pusat Pemprosesan Makanan Ikan. 
  3. Projek Usahasama Memajukan Tanah Terbiar & Khidmat Juruperunding Perikanan 
  4. Pusat Teknologi Penyelidikan Dan Pembangunan Perikanan. 
  5. Pusat Pengumpulan & Penjualan Hasil Ikan Air Tawar. 
  6. Pusat Penternakan Marin-Akuakultur (Air Masin) 
  7. Teknologi Rawatan & Kitar Semula Air. 
  8. Penghasilan Produk Makanan & Bioteknologi. 
  9. Agro-Pelancongan 
Cabaran dan tekanan yang dihadapi oleh masyarakat di Malaysia khususnya Bumiputera apabila menghadapi masalah sosioekonomi yang timbul daripada sejarah pergolakan politik perdagangan antarabangsa menunjukkan pentingnya bidang keusahawanan dalam melahirkan golongan usahawan yang tulen dan mampu berdaya saing.

 2.0 LATARBELAKANG USAHAWAN

BUTIR-BUTIR PERIBADI


Nama
:
Ahmad b. Ikhwan
No. Kad Pengenalan
:
771220-07-7777
Alamat Tetap
:
Saujana Heights,


Jalan Teluk Kumbar,


11920 Bayan Lepas


Pulau Pinang.
Tarikh Lahir
:
20 Disember 1972
Umur
:
35 Tahun
Jantina
:
Lelaki
Taraf Perkahwinan
:
Berkahwin
Warganegara
:
Malaysia
Taraf Pendidikan
:
Sarjana Muda-Pengajian Islam / Pengurusan
Agama
:
Islam
Pengalaman Kerja
:
12 Tahun

:
HR Officer, HR Exec, Marketing Exec
Pekerjaan Sekarang
:
Ahli Perniagaan
Kemahiran / Kebolehan
:
Pentadbiran Perniagaan & Pengurusan


Sumber Manusia
Jawatan Dalam Syarikat
:
Pemilik Perniagaan
No. Telefon / Fax
:
604-55555555
Handphone
:
017-44444444


3.0 LATARBELAKANG PROJEK / PERNIAGAAN 

     3.1 BUTIR-BUTIR PERNIAGAAN / SYARIKAT


Nama Projek
: Projek Penternakan Ikan Air Tawar

Nama Syarikat
Rebana Agrotech

: ____________________________

Alamat Perniagaan
: Saujana Heights,


Jalan Teluk Kumbar,


____________________________


11920 Bayan Lepas,


____________________________


Pulau Pinang


____________________________


Tapak Projek
Lot 3643, Kuala Ketil

: ____________________________


Kedah,


____________________________


____________________________

No Talipon
Pejabat : 04-

: ____________________________

No Fax
: 604-

E-mail
: ____________________________

No Pendaftaran Perniagaan
: ____________________________

Jenis Perniagaan :



X
Milik Tunggal
           
Sdn Berhad






Perkongsian

Syer Awam






Koperasi

Perbadanan






Tarikh Daftar Perniagaan   : ____________________________



3.2 CADANGAN PROJEK


1. Jenis
Projek Penternakan Ikan Air Tawar

: __________________________

2. Jumlah Kos
: RM
350,000

3. Modal Sendiri
: RM
17,500

4. Jumlah Modal Diperlukan
: RM
332,500
 

     


3.3 MAKLUMAT TEKNIKAL TAPAK

Projek penternakan ikan air tawar yang akan diusahakan oleh Rabbani Agrotech akan beroperasi di sebuah tanah terbiar seluas 4 r. 015j yang terletak di Kuala Ketil, Kedah. Sila rujuk maklumat tapak projek dibawah :


Lot No
:
3643
Luas Kawasan
:
4 r. 051j
Jenis Geran
:
Lot Bumiputera
Mukim / Daerah
:
Kuala Ketil

Sila rujuk gambarajah dibawah bagi peta pelan lokasi.














Pelan Lokasi Tapak Projek Penternakan Ikan Air Tawar di Kuala Ketil,Kedah. Tapak ini dilengkapi dengan bekalan air sedia ada yang mengalir di keliling tanah tersebut. Ianya juga dihubungkan oleh mini tar pada jarak 800 meter daripada jalanraya .Selain daripada itu, ianya juga dilengkapi dengan kemudahan elektrik dan air daripada penempatan berdekatan. Bekalan elektrik 3 fasa akan disalurkan bagi memenuhi keperluan kemudahan penggunaan elektrik di tapak projek tersebut.

Walaupun tapak yang dicadangkan mempunyai keluasan yang mencukupi bagi menjayakan projek ini, pihak syarikat cuma akan menggunakan sebahagian (1/2 bahagian) daripada keluasan tapak 4r 015j sahaja bagi mengusahakan projek ini. Baki sebahagian lagi tapak projek ini akan dimajukan difasa ke-2 bagi memperkembangkan operasi syarikat dimasa hadapan. Ini adakah kerana kos infrastruktur dan pembinaan tapak tersebut memerlukan modal yang besar untuk diusahakan. Fokus dan komitmen yang tinggi diperlukan bagi kemajuan dan perkembangan syarikat ini dimasa hadapan. (Sila rujuk gambar Tapak Projek dibawah) 

Gambar Tapak Projek yang sedia ada sebelum dimajukan.  

















3.4 MAKLUMAT TEKNIKAL INFRASTRUKTUR

Projek penternakan ini akan dijalankan di sebahagian daripada keluasan tanah 4r 015j atau lebih kurang 2 ekar keluasan tapak. Diatas tapak tersebut akan didirikan infrastruktur banggunan pusat pengumpulan, kolam asuhan simen, kolam pembesaran simen , kolam tadahan, kolam punca air dan kolam tanah (pembesaran dan asuhan). Sila rujuk keterangan di bawah:

a) Kolam Pembesaran (40’x 10’x 4’) – 40 buah
b) Kolam Asuhan (10’x 10’X 2’) – 18 buah
c) Kolam Punca Air (40’x 20’X10’) – 1 buah
d) Pusat Pengumpulan / Stor (20’X 90’X10’) – 1 buah
e) Kolam Tanah (195’x 4’x4’) – 5 buah
f) Kolam Tadahan & Punca Air – 1 buah

Kos sewa tapak = RM4,000 setahun dan perjanjian selama 10 tahun Pelan Cadangan Tapak Kolam Penternakan & Kemudahan Sedia Ada.


















Pelan Lakaran Tapak Projek : Cadangan Infrastuktur dan Kemudahan .  

3.4 MAKLUMAT TEKNIKAL MESIN / ALATAN

3.4.1 Peralatan / Mesin Yang Diperlukan


Jenis
Bil Unit
Harga (RM)
Pembekal




Centrifugal Pump-2 HP
2
2,400
Viacom Enterprise




Pam Angin (Blower) – 3 HP
1
1,850
Viacom Enterprise




Karcher High Water Pressure Jet
1 set
1,650
Viacom Enterprise




Jaring / Tangguk / Grading Mess
3
3,300
Irev Venture




Peralatan Sistem Kualiti Air
1 set
2,680
Irev Venture




Tangki Oksigen
1
350
Malaysian Oxygen




Peralatan Pembungkusan Benih
10 pack
750
Irev Venture




Timbang-200 kg
1
340
Comscale Enterprise




Peralatan Proses Pembenihan
8
2,650
Irev Venture




Bakul Pengumpulan Hasil
10
1,500
CH Metal Engineering




Peralatan Pejabat
8
3,600
Delta Business Solution




JUMLAH (RM)

21,070







4.0 ASPEK PENGELUARAN / PRODUK

4.1 KEPERLUAN BAHAN MENTAH / BARANGAN (Pra-Operasi)


Jenis
Bil Unit
Harga (RM)
Pembekal




Benih Anak Ikan Keli
100,000 e
10,000





Benih Anak Ikan Tilapia Merah
10,000 e
3,500





Makanan Permulaan (Starter)
5,000 kg
10,250





Makanan Tumbesaran (Grower)
12,000 kg
23,400





Induk Ikan (Keli & Tilapia)
100 ekor
1,000





Makanan Rega (Artemia)
10 tin
2,250





Hormon Ovaprime
5 botol
900





Bahan Pre bio (Starbio)
15 kg
300





Ubat-ubatan
5
500





JUMLAH (RM)

52,100







4.2 PROSES PENGELUARAN 



















4.3 ANGGARAN PENGELUARAN

4.3.1 NILAI PENGELUARAN DALAM RM


BULAN

NILAI TAHUN (RM)








1
2
3






1
0
46,000
80,000









2
0
46,000
80,000










3
0
46,000
80,000










4
12,000
68,000
92,000









5
12,000
68,000
92,000









6
12,000
68,000
92,000









7
34,000
68,000
92,000









8
34,000
68,000
92,000









9
34,000
68,000
92,000









10
46,000
80,000
92,000









11
46,000
80,000
92,000









12
46,000
80,000
92,000









JUMLAH
276,000
786,000
1,068,000






 
     Purata Nilai Harga : Keli – RM3.00 / kg, Tilapia-RM5.00 /kg 


4.3.2 NILAI PENGELUARAN DALAM METRIK TAN 


BULAN
NILAI TAHUN (METRIK TAN)


1
2
3

1-3
Belum cukup matang
KELI-12 TAN
KELI-20 TAN



Tilapia – 2 Tan
Tilapia – 4 Tan

4-6
KELI- 4 Tan
KELI-16 TAN
KELI-24 TAN



Tilapia – 4 Tan
Tilapia – 4 Tan

7-9
KELI – 8 Tan
KELI-16 TAN
KELI-24 TAN


Tilapia – 2 Tan
Tilapia – 4 Tan
Tilapia – 4 Tan

10-12
Keli – 12 Tan
KELI-20 TAN
KELI-24 TAN


Tilapia – 2 Tan
Tilapia – 4 Tan
Tilapia – 4 Tan

JUMLAH
84 Tan
234 Tan
324 Tan



 
  5.0 ASPEK PENGURUSAN 

  5.1 Carta Organisasi Syarikat






















1)
Nama
:
Aznan Bin Ahmad

Tarikh Lahir
:
20 Disember, 1972

Taraf Perkahwinan
:
Berkahwin

Warganegara
:
Malaysia

Jawatan
:
Pengurus

Gaji bulanan
:
RM2000

Taraf Pendidikan
:
Sarjana Muda Pengajian / Pengurusan.

Pengalaman Bekerja
:
12 tahun

Tanggungjawab
:
Menyelaras Operasi dan Perkembangan



Prestasi Syarikat.
2)
Jawatan
:
Penolong Pengurus

Bilangan
:
1 orang

Gaji bulanan
:
RM1500

Taraf Pendidikan
:
Minimum SPM

Warganegara
:
Malaysia

Pengalaman Bekerja
:
1 tahun di bidang pertanian/penternakan

Tanggungjawab
:
Menyelaras & Memantau Perkembangan



Operasi dan Pentadbiran Syarikat.
3)
Jawatan
:
Pegawai Operasi

Bilangan
:
1 orang

Gaji bulanan
:
RM1,200

Taraf Pendidikan
:
Minimum SPM

Tanggungjawab
:
Menyediakan pelan operasi &



penyelenggaran .



Meningkatkan mutu & produktiviti.

4)
Jawatan
:
Pegawai Pemasaran

Bilangan
:
1 orang

Gaji bulanan
:
RM1,200

Taraf Pendidikan
:
Minimum SPM

Tanggungjawab
:
Menjalankan kerja pemasaran &



penjualan hasil .



Menjaga kehendak & permintaan



pelanggan dengan starategi pemasaran
5)
Jawatan
:
Kerani Pentadbiran

Bilangan
:
1 orang

Gaji bulanan
:
RM800

Taraf Pendidikan
:
Minimum SPM

Tanggungjawab
:
Menjaga pentadbiran & kebajikan



pekerja.
6)
Jawatan
:
Pekerja Operasi

Bilangan
:
4 orang

Gaji bulanan
:
RM500

Taraf Pendidikan
:
Minimum SRP

Tanggungjawab
:
Menjalankan kerja operasi &



penyelenggaran .



Menjaga kebersihan tapak operasi.
7)
Jawatan
:
Pekerja Pemasaran

Bilangan
:
2 orang

Gaji bulanan
:
RM650

Taraf Pendidikan
:
Minimum SPM

Tanggungjawab
:
Menjalankan kerja pemasaran &



promosi pasaran.

6.0 ASPEK PEMASARAN 6.1 LOKASI PEMASARAN 

Tapak projek penternakan ikan air tawar ini terletak di Kuala Ketil, Kedah. Ianya terletak lebih kurang 20 km daripada pekan Baling dan 12 km daripada pekan Sungai Petani. Lokasi ini merupakan laluan utama bagi kenderaan yang hendak ke Kulim, Jeniang, Baling, Alor Setar, Sungai Petani dan Sik. Dilengkapi dengan jalinan jalan raya yang lebar dan luas bagi kemudahan sistem pengangkutan. Terdapat masjid, klinik, sekolah, kedai makan/warung, kawasan perindustrian kecil, gudang komersial & stesyen minyak berdekatan dengan tapak lokasi projek. Bagi penempatan penduduk pula terdapat rumah kampong, asrama pelajar & kediaman penduduk di kawasan setempat yang berselerakan di sekitar kawasan tersebut.. Disebabkan lokasinya yang strategik dengan segala kemudahan infrastuktur yang pesat membangun, saya berkeyakinan penuh projek yang akan dimajukan di lokasi ini akan berjaya dan mampu bersaing dalam menempuhi segala rintangan perniagaan. 

6.2 SAIZ DAN SYER PASARAN 

Pertubuhan Makanan dan Pertanian Dunia (Food and Agriculture Organization ,FAO) mengenalpasti bidang akuakultur sebagai sektor pengeluaran makanan yang paling cepat berkembang iaitu sebanyak 11% setahun berbanding 3.1% bagi industri penternakan haiwan dan 0.8% tangkapan perikanan laut. Malaysia mengimport sebanyak 340,012 tan metrik ikan bernilai RM1.93 billion setahun dan mengeksport sebanyak 148,289 tan metrik ikan berkualiti tinggi yang bernilai RM1.247 bilion setahun. Pengeluaran spesis akuakultur air tawar pula berjumlah 21,000 tan metrik bernilai RM99 juta setahun.

Menjelang 2010, Malaysia memerlukan 600 ribu tan metrik ikan setahun daripada Industri Akuakultur untuk menampung keperluan dan kehendak pasaran. Permintaan hasil perikanan dijangka akan terus meningkat dari 40kg/orang setahun kepada 56kg/orang setahun pada 2010 berkadaran terus mengikut peningkatan populasi penduduk negara. Oleh yang demikian, ternyata pengeluaran ini tidak mencukupi bagi menampung permintaan semasa pengguna yang semakin meningkat. Dengan wujudnya perdagangan antarabangsa dalam bidang akuakultur dan spesis akuatik, permintaan pasaran luar negara semakin bertambah. Bagi mengimbangi keperluan pasaran tempatan dan luar negara ,pihak syarikat telah mensasarkan 80% pengeluaran hasil untuk pasaran tempatan dan 20% untuk dieksport ke luar negara. Pembangunan dalam bidang sains dan teknologi yang berterusan dapat memperbaiki kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat yang akan meningkatkan hasil, mengurangkan kos dan penggunaan buruh bagi menampung keperluan pasaran di masa depan. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, kaedah penternakan secara tradisional perlu ditukarkan kepada yang lebih moden yang dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti ikan yang diternak.

Penggunaan sains dan teknologi dapat meningkatkan kualiti dan produktiviti akuakultur dengan kerjasam semua pihak. Langkah ini penting bagi memodenkan industri perikanan menjadi lebih komprehensif dan berdaya maju bagi nembantu menigkatkan taraf ekonomi rakyat dan negara. Pasaran Tempatan Sasaran pasaran bagi projek perikanan ini adalah 80% bagi pasaran tempatan di mana ianya difokuskan kepada pengusaha-pengusaha makanan , gerai menjual makanan, restoran dan pemborong yang terdapat di sekitar kawasan Kedah. Buat masa sekarang, permintaan sangat menggalakkan daripada pengusaha-pengusaha makanan setempat dan peratusan ini menunjukkan peningkatan yang drastik dari masa ke semasa terutamanya di sekitar bulan Ramadhan. Oleh itu pihak syarikat telah merancang untuk mengeluarkan hasil secara berterusan dan berperingkat-peringkat bagi memastikan kesinambungan bekalan ikan di pasaran bagi setiap masa.

Harga pasaran tempatan ikan air tawar adalah :

1) Ikan Keli : RM2.50 – RM3.50 / kg (Harga Purata = RM 3.00)
2) Ikan Talapia Merah : RM4.00 – RM 6.00 / kg. (Harga Purata = RM5.00)

Pengeluaran spesis ikan air tawar sebanyak 21,000 tan metrik setahun untuk pasaran tempatan adalah dihasilkan oleh 90% pengusaha kecil dan sederhana. Pengusaha ikan secara komersial pula banyak memfokuskan kepada pasaran luar negara yang lebih global dan mempunyai pulangan yang konsisten dan tinggi. Nilai pasaran tempatan akan dipertingkatkan lagi dengan kerjasama Khazanah Nasional yang akan menubuhkan Syarikat Pertanian dan Makanan Nasional untuk menjadi pusat kecemerlangan pengurusan rantaian bekalan pertanian negara. Tumpuan haruslah diberikan kepada aktiviti komersial, penjenamaan, penyelidikan dan pembangunan (R & D), penetapan piawaian pengeluaran dan logistik serta penubuhan perladangan berteknologi tinggi. Bagi memperluaskan lagi pasaran tempatan, bidang pemprosesan haruslah diutamakan. Ini kerana ianya mampu menghasilkan hasil pengeluaran yang mempunyai nilai tambah dan keunikan yang tersendiri bagi memenuhi keperluan pasaran tempatan. Pelanggan Utama Syarikat adalah terdiri daripada : Pasaran Luar Negara Pasaran luar negara menghasilkan 20% daripada nilai jualan. Negara yang menjadi potensi bagi penjualan hasil ikan air tawar ini adalah Thailand ,Singapura, Amerika & Timur Tengah. Walaupun begitu, kebanyakkan hasil ikan air tawar yang dieksport adalah dalam bentuk yang sudah diproses seperti fillet, surimi dan makanan sejuk beku.

 Harga pasaran bagi ikan air tawar ke luar Negara adalah : 

 1) Ikan Keli : USD1.50 – 2.00 / kg. 

2) Ikan Talapia Merah : USD 4.00 – 8.00 / kg Walaupun pihak syarikat mempunyai keyakinanterhadap pasaran di Luar Negara namun buat masa terdekat ini, pihak syarikat tidak akan mengeksport hasil perikanan ke Luar Negara. Ini adalah disebabkan kos logistic dan penghantaran adalah terlalu tinggi jika dibandingkan dengan kadar pengeluaran hasil syarikat dalam jangka pendek. Tambahan pula kadar pengeluaran syarikat tidak mencukupi bagi menampung keperluan Negara luar yang begitu tinggi permintaannya . 

Oleh yang demikian, syarikat akan berusaha untuk memperluaskan dan mempertingkatkan hasil projek penternakan ikan air tawar ini bagi memenuhi permintaan pelanggan di luar Negara. Diharap dengan galakkan kerajaan dalam membangunkan sumber ekonomi pertanian dan penternakan dapat memajukan hasrat pengusaha-pengusaha kecilan dan komersial bagi memenuhi permintaan pasaran di dalam dan luar negara. 

 6.3 ANALISA PERSAINGAN 

Industri Penternakan Ikan Air Tawar mempunyai pelbagai tarikan yang menyebabkan ramai usahawan berminat untuk menceburi bidang terbabit. Faktor ini disokong dengan fakta pertambahan bilangan penduduk serta keperluan sumber makanan yang semakin meningkat. Berdasarkan situasi semasa, Rabbani Agrotech tidak menghadapi saingan yang sengit memandangkan keperluan dan permintaan pasaran tempatan masih tidak mencukupi. Persaingan utama yang mempengaruhi industri penternakan ikan air tawar adalah : 

  1. Dominasi Pasaran Buat masa sekarang, pengusaha kecil dan sederhana mendominasikan 90% daripada hasil pasaran tempatan. Ini adalah kerana pasaran tempatan memerlukan kos pengangkutan dan logistik yang murah berbanding pasaran luar negara. Sementara pengusaha komersial secara besar-besaran pula akan memfokuskan kepada pasaran luar negara yang berintensifkan modal dan mempunyai nilai pasaran yang luas dalam kuantiti pukal. Oleh itu, skop pasaran adalah sangat luas dan tiada persaingan dihadapi bagi pengusaha komersial kerana ianya boleh merangkumi pasaran tempatan dan luar negara.
  2. Harga Harga pasaran merupakan satu faktor yang sangat penting dalam mengimbangi kos keuntungan yang akan diperolehi. Oleh itu, nilainya sentiasa berubah-ubah mengikut permintaan dan bekalan ikan di pasaran. Penternak ikan air tawar secara kecil-kecilan dan sederhana akan menghadapi masaalah yang serius dari segi kos pengeluaran sekiranya bekalan bahan mentah seperti makanan ikan dan benih ikan meningkat di pasaran. Ini adalah kerana hasil pengeluaran adalah maksimum / tetap tetapi kos pengeluaran bertambah. Ini akan meningkatkan nilai kos/unit pengeluaran dan mengurangkan nilai jumlah keuntungan. Syarikat telah mengkaji beberapa aspek penting dalam menstabilkan harga pasaran dan ianya dijangka akan meningkat berikutan daripada permintaan yang tinggi terhadap pasaran mengikut pertambahan penduduk negara.
  3. Kualiti Aspek kualiti adalah sangat penting di dalam semua jenis pengurusan perniagaan. Antara cirri-ciri kualiti yang perlu ditingkatkan adalah dari segi operasi, jualan, khidmat pelanggan, penghantaran, bahan mentah dan merangkumi sistem pengurusan syarikat yang efisen dan berkualiti tinggi Ini adalah kerana kualiti yang tinggi akan menjamin kestabilan dan kesinambungan kepercayaan pelanggan terhadap syarikat. Ikan yang diternak diperkaya dengan kandungan OMEGA-3,6,9 bagi keperluan tubuh badan manusia. Ini akan meningkatkan imej dan keyakinan pelanggan terhadap syarikat. Kualiti juga akan meningkatkan nilai harga dan daya saing di pasaran. Disamping kesedaran pengguna tentang barangan makanan yang HALAL dan suci terutama daripada golongan umat Islam. 
  4. Teknologi Pemindahan dan penggunaan teknologi moden dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti pengeluaran . Dengan menggunakan teknologi ‘PRE-BIO’ yang dapat meningkatkan ketahanan ikan dan bakteria. Walaubagaimanapun , ianya hendaklah dilakukan secara serius dan tidak menjejaskan alam sekitar selaras dengan peningkatan pengeluaran akuakultur secara mapan. Teknologi yang canggih dengan aplikasi yang betul akan dapat membantu syarikat memonopoli pasaran dengan keunikan yang tersendiri . 
Teknologi yang perlu di fokuskan untuk mencapai persaingan pasaran adalah merangkumi promosi media elektronik dan informasi teknologi, teknologi pembenihan, teknologi pembesaran dan genetik, teknologi rawatan air dan teknologi pengudaraan oksigen. Perkongsian teknologi pintar dalam bidang akuakultur antara negara-negara dalam bidang akuakultur seperti Jepun, Taiwan dan Thailand juga perlu ditingkatkan. Melalui cara ini, maklumat-maklumat hasil penyelidikan antara negara terbabit dapat dimanfaatkan oleh pengusaha-pengusaha akuakultur untuk meningkatkan teknologi dan pengeluaran dalam menempuhi cabaran dan persaingan di dalam dunia pemasaran. Persaingan yang positif dan kecekalan yang tinggi dapat merealisasikan impian negara bagi menghasilkan pengeluaran 600,000 tan metrik ikan setahun dalam sektor akuakultur. Persaingan utama pengusaha-pengusaha akuakultur adalah bagaimana hendak meningkatkan pengeluaran bagi menampung kekurangan bekalan sebanyak 70 % bagi permintaan dalam negara menjelang 2010. Negara hanya mampu mengeluarkan 177,000 metrik tan hasil akuakultur setahun iaitu 29.5% daripada permintaan pasaran tempatan. 

6.4 STRATEGI PEMASARAN 

Rabbani Agrotech telah merangka beberapa strategi pemasaran yang strategik dan unik bagi membantu meningkatkan prestasi syarikat. Strategi utama yang di gunakan ialah pihak pengurusan perniagaan ialah sentiasa menjalinkan perhubungan yang baik dengan semua pelanggan serta pembekal untuk jangkamasa panjang. 

Disamping itu, pihak pengurusan perniagaan juga akan mengadakan beberapa promosi di dalam media cetak, elektronik dan internet. Beberapa sesi penerangan serta lawatan juga telah dirangka bagi kawasan utara untuk meningkatkan dan memantapkan skop pasaran. Pihak pengurusan perniagaan amat mementingkan perkhidmatan serta hasil yang berkualiti tinggi. Pihak pengurusan juga telah merangka untuk memperluaskan lagi skop perniagaan dengan meneroka beberapa bidang sampingan yang dapat menyokong dan memajukan lagi perniagaan utama. 

Di antara skop tersebut adalah dengan menjadi perintis dan pemangkin ekonomi di sektor penternakan ikan air tawar di kawasan tanah terbiar. Dengan infrastruktur dan kemudahan yang sedia ada , syarikat hanya mampu menghasilkan 336 metrik tan air tawar setahun atau 28 tan metrik sebulan iaitu 0.19 % daripada jumlah pengeluaran hasil ikan air tawar negara. Kadar pengeluaran ini masih belum mampu untuk memenuhi permintaan keperluan ikan negara. Oleh yang demikian, pihak syarikat telah merangka beberapa strategi bagi mempertingkatkan produktiviti pengeluaran. 

  1. Pusat Pembenihan dan Pemprosesan Makanan Ikan. Bagi memastikan kesinambungan dalam perniagaan utama, pihak pengurusan juga bercadang untuk membina pusat pembenihan dan pemprosesan makanan ikannya sendiri. Ini adalah kerana kos untuk benih dan makanan merupakan penyumbang terbesar didalam jumlah kos perbelanjaan . Benih ikan dan makanan merangkumi 50 % daripada jumlah kos tersebut. Oleh yang demikian, pihak syarikat telah bercadang untuk mengeluarkan 500,000 benih ikan sebulan dan 10 tan metrik makanan ikan untuk kegunaan syarikat dan pengusaha-pengusaha kecil kawasan setempat. Strategi ini dijangka akan dapat menambah pendapatan kasar syarikat sebanyak 30 % sebulan. 
  2. Projek Usahasama Tanah Terbiar Mencari dan mengusahakan Tanah Terbiar di kawasan sekitar secara usahasama dengan pemilik tanah. Dengan galakkan dan sokongan daripada pihak tertentu, projek yang berintensifkan modal ini dapat dimajukan dengan adanya perancangan dan komitmen yang tinggi dari kedua-dua belah pihak. Usaha ini dijangka dapat menjana 50 % daripada pendapatan bersih hasil Projek Usahasama ini. Disamping mengurangkan jurang perbezaan terhadap keperluan ikan air tawar negara dan industri akuakultur amnya. 
  3. Pusat Pengumpulan Dan Penjualan Hasil Ikan Air Tawar Salah satu faktor yang menyebabkan kegagalan pengusaha dalam industri akuakultur ini adalah kegagalan mendapatkan pasaran. Ini berlaku kepada pengusaha-pengusaha kecil dan sederhana tradisioanal yang tak mampu untuk memasarkan hasil pengelauran secara intensif. Oleh yang demikian, pihak pengurusan syarikat bercadang untuk menubuhkan pusat pengumpulan hasil serantau dimana, sesiapa sahaja yang ingin memasarkan hasil pengeluaran mereka bolehlah berbuat demikian. Harga yang ditetapkan adalah berpatutan mengikut perkembangan harga pasaran semasa. Pihak syarikat akan mengumpul dan menjual semua jenis hasil ikan air tawar ini di pasaran terbuka secara borong. Secara tak langsung ini dapat menjimatkan kos pengangkutan dan logistik serta membantu golongan pengusaha kecil dan sederhana memasarkan hasil keluaran perikanan air tawar. Pusat ini dijangka dapat menjana ekonomi sebanyak 15 tan metrik ikan air tawar atau Rm30,000 pendapatan kasar sebulan.
6.5 PROMOSI PASARAN

Pelbagai teknik pemasaran akan digunakan untuk mempromosikan Rabbbani Agrotech kepada masyarakat di dalam negara secara amnya dan luar negara secara khususnya . Antara promosi-promosi yang akan dilaksankan adalah : 
  1. Promosi Dalam Majalah – Berita Perikanan, Majalah Pancing, Joran, Rod & Line dan surat khabar. 
  2. Promosi Dalam Media Elektronik – Melancarkan Halaman WEB syarikat dan melayari halaman web dalam dan luar negara bagi tujuan promosi.
  3. Mengikuti Bengkel / Khursus / Pameran yang diadakan oleh Jabatan Perikanan atau badan-badan yang berkenaan. 
  4. Lawatan Sambil Belajar - Ke pusat –pusat penyelidikan, pengeluaran dan pembenihan projek akuakultur kerajaan mahupun swasta dalam potensi memperluaskan skop perniagaan. 
  5. Projek Anak Angkat / Praktikal secara usahasama dengan Jabatan Perikanan / Kustem dapat memupuk persefahaman dan pengetahuan yang luas diantara pengusaha-pengusaha yang baru dan akan menceburi bidang akuakultur. 
  6. Acara Tahunan – Beberapa program agro pelancongan dan kempen akan di anjurkan oleh pihak syarikat di Tapak Projek Penternakan Ikan Air Tawar bagi menggalakkan penyertaan masyarakat dalam industri pertanian dan asas tani. Sebagai contoh : Mengadakan Kempen Makan Ikan Air Tawar, Pertandingan Memancing dan lain-lain aktiviti agro pelancongan. Pihak pengurusan perniagaan juga sentiasa berikhtiar unutk memperbaiki perkhidmatan yang diberikan dan mengemaskinikan promosi yang akan didakan itu nanti bagi memenuhi matlamat dan tuntutan pasaran. 

7.0 PEMBIAYAAN DAN KOS PROJEK CADANGAN PEMBIAYAAN PROJEK 


BIL
BUTIR KEPERLUAN
KOS PROJEK
SUMBER PEMBIAYAAN (RM)





MARA
USAHAWAN
JUMLAH













I. KOS TETAP












1
Pelbagai Deposit
5,500

5,500
5,500








2
Pembersihan/Penyediaan Tapak
8,500
8,500

8,500

3
Penyediaan Kolam / Banggunan
124,000
124,000

124,000








4
Pemasangan Paip / Saliran
9,600
9,600

9,600








5
Pemasangan Bumbung / Netting
12,500
12,500

12,500








6
Pemasangan Pagar
21,600
21,600

21,600








7
Penyediaan Kolam Tadahan
8,000
8,000

8,000








8
Pendawaian Eletrik & Lampu
12,800
12,800

12,800








9
Centrifugal Pump-2 HP
1,600
1,600

1,600








10
Pam Angin (Blower) - 3 HP
1,850
1,850

1,850








11
Karcher HWP Jet
1,650
1,650

1,650








12
Jaring / Tangguk / Hapa
3,300
3,300

3,300








13
Peralatan Sistem Kualiti Air
2,680
2,680

2,680








14
Tangki Oksigen
350
350

350








15
Peralatan Proses Pembenihan
2,650
2,650

2,650








16
Peralatan Pembungkusan Benih
750

750
750








17
Bakul Pengumpulan Hasil
1,500
1,500

1,500








18
Timbang - 200kg
340
340

340








19
Peralatan Am & Alatulis
3,600
3,600

3,600








20
Yuran Konsultan
4,000

4,000
4,000








21
Daftar Syarikat
120

120
120








22
Yuran / Caj Proses
200

200
200









JUMLAH I
227,090
216,520
10,570
227,090
















II. KOS BERUBAH












1
Kos Barangan Jualan(KBJ)
52,100
52,100

52,100








2
Modal Kerja (6 bulan)
70,810
63,880
6,930
70,810









JUMLAH II
122,910
115,980
6,930
122,910


JUMLAH (I + II)
350,000
332,500
17,500
350,000









PERATUSAN PEMBIAYAAN

95%
5%
100%








 
CADANGAN PEMBIAYAAN PROJEK


8.0 PRESTASI KEWANGAN

 (Sila Rujuk Lampiran di Sebelah)

8.1 PERINCIAN ALIRAN KEWANGAN 3 TAHUN

8.2 PENYATA ALIRAN TUNAI BAGI 3 TAHUN

 8.3 PENYATA UNTUNG RUGI BAGI 3 TAHUN

8.4 PENYATA KUNCI KIRA-KIRA BAGI 3 TAHUN

8.5 PENGIRAAN MARGIN UNTUNG BERSIH / RETURN OF INVESTMENT (ROI) / TITIK PULANG MODAL.

9.0 KESIMPULAN / JUSTIFIKASI

 Rabbani Agrotech beroperasi sebagai pemangkin kegiatan ekonomi di sektor pertanian dan penternakan bagi kawasan luar Bandar. Tambahan pula lokasi perniagaan yang strategik dan dilengkapi dengan sistem dan teknologi moden dapat menjadi daya penggerak pembangunan ekonomi bagi kawasan luar Bandar yang ketandusan pengetahuan tentang teknologi. Hasrat ini boleh dicapai dengan penyertaan pihak swasta dan kerajaan kerana mereka mempunyai modal, kepakaran dan sistem yang sistematik. Rabbani Agrotech sedang membangunkan suatu asas perniagaan yang teguh di dalam industri akuakultur, agrikultur dan bioteknologi melalui penubuhan tapak projek yang akan dimajukan itu. Perancangan yang baik tanpa tindakan yang betul tidak akan mendatangkan hasil yang memberangsangkan. Begitulah hasrat syarikat dalam memajukan sektor akuakultur negara yang masih belum kukuh dari segi produktiviti, kualiti dan perkhidmatan teknologi moden. Ini bermakna meraka perlu menilai peluang yang ada sebagai satu proses bagi memperkembangkan ekonomi diri secara berdikari dengan menubuhkan sebuah entiti perniagaan sendiri, menguruskan syarikat, menjalankan perniagaannya dan memperkembangkan urus niaga dalam sektor yang diceburi secara professional. 

Ini merupakan cabaran utama kepada usahawan BUMIPUTERA bagi mengenal pasti peluang yang ada. Peluang mestilah sejajar dengan kemampuan diri. Jika kurang berkemampuan, kerajaan dan institusi-institusi kawangan mampu menghulurkan bantuan dari segi kewangan. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Begitulah juga dengan kemelut ekonomi masyarakat Malaysia yang rata-rata dijajah pemikiran dan ekonomi oleh bangsa lain. Antara ciri-ciri yang menentukan kemampuan dan kejayaan seseorang adalah keilmuan, kemahiran, minat, sumber kewangan, teknologi, peralatan dan sistem pengurusan sumber manusia yang baik. 

Hasil daripada penelitian yang matang, maka pihak pengurusan syarikat berpendapat bahawa masa bagi terus melebarkan sayap operasi perniagaan adalah bertepatan pada waktu sekarang. Sejajar dengan galakkan kerajaan bagi memajukan sektor pertanian dan penternakan bagi menjamin kestabilan ekonomi masyarakat dan negara. Diharap kemudahan kewangan yang bakal diterima ini akan dapat membantu bagi melicinkan operasi perniagaan di dalam membina sebuah empayar perniagaan bumiputera yang berdaya saing di pasaran global.

Brain Profiling






Popular Posts