USAHAWAN PILIHAN
Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bukhary
Usahawan, Pengerusi Yayasan Al-Bukhary
Alamat : 88, Jalan Perdana, Taman Tasik Perdana 50480 Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Tel : 03-2092 7260
Faks : 03-2273 1792
Laman Web : www.albukharyfoundation.org
Latar belakang kehidupan
Tan Sri Syed Mokhtar dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada tahun 1951. Keluarganya berasal dari Hadhramaut, Yemen. Sebelum mengambil keputusan menetap di Kedah, bapanya mengembara hingga ke Asia Tengah untuk berniaga. Seterusnya, bapanya ke Thailand. Pada pertengahan tahun 40-an, barulah bapa Tan Sri Syed Mokhtar mengambil keputusan menetap di Alor Setar, Kedah. Pada tahun 1946, bapanya mendirikan rumah tangga. Tan Sri Syed Mokhtar mempunyai tujuh orang adik beradik dan dia adalah anak yang ketiga। Tan Sri Syed Mokhtar hidup dalam keadaan yang serba kekurangan hinggakan rumah kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang tidak mempunyai katil, meja mahupun kerusi. Ini menyebabkan beliau susah hendak menelaah. Walaubagaimanapun, setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Keadaan itu juga mendorong beliau supaya memulakan kelas tuisyen percuma sebagai salah satu program kebajikan di bawah Yayasan al-Bukhary yang ditubuhkannya bagi menyumbang ke arah kebajikan.
Kini, seramai 15,000 orang pelajar mendapat faedah daripada program tuisyen itu. Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary adalah usahawan yang banyak menderma dan banyak melakukan kerja-kerja amal Pendidikan Tan Sri Syed Mokhtar memulakan persekolahannya di Alor Setar tetapi apabila beliau berusia 9 tahun, beliau dihantar tinggal bersama-sama dengan bapa saudaranya, Syed Omar di Johor Bahru। Beliau berada di situ dari darjah empat hinggalah ke tingkatan dua. Tan Sri Syed Mokhtar kemudiannya kembali ke kampung halamannya di Alor Setar dan menyambung persekolahannya hingga ke tingkatan lima di Sekolah Saint Micheal's.
Sebenarnya, Tan Sri Syed Mokhtar bukanlah orang yang berpendidikan tinggi. Beliau tidak pernah belajar hingga ke peringkat universiti. Namun, ini tidak bermakna beliau seorang yang tidak berilmu. Kebanyakan ilmunya diperoleh melalui pengalaman secara langsung apabila beliau bergiat dalam dunia perniagaan sejak kecil lagi. Membantu keluarga Disebabkan keadaan keluarganya yang kurang berkemampuan, Tan Sri Syed Mokhtar membantu ibunya menanam sayur-sayuran bagi menampung pendapatan keluarga. Mereka menjualnya di pasar di Jalan Telok Wan Jah. Beliau juga menjual roti canai di pasar yang sama. Semasa waktu rehat di sekolah pula, ayahnya akan menemuinya di sekolah dan memintanya membuat simpan kira. Selepas waktu sekolah, Tan Sri Syed Mokhtar membantu menggembala haiwan peliharaan bapanya di pusat kuarantin berdekatan dengan stesen kereta api Alor Setar. Beliau banyak menimba ilmu dan pengalaman semasa melakukan kerja-kerja itu. Mula berniaga Pada tahun 1970-an, perniagaan binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki dan mulut Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand, Kedah dan Perlis. Semua binatang ternakannya mati begitu sahaja.
Sejak itu, Tan Sri Syed Mokhtar mengambil alih perniagaan bapanya dan membuat keputusan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara kecil-kecilan. Sebenarnya, Beliau pergi dari pekan ke pekan di sekitar Alor Setar bagi membeli daging yang tidak terjual. Beliau kemudiannya membungkus daging itu bersama ais dan menjualnya kembali kepada peniaga Bumiputera dan restoran-restoran di sekitar Alor Setar. Beliau berjaya dalam perniagaan itu. Kejayaan itu menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia perniagaan. Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan.
Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes 911LS. Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya. Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu. Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras.Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.
Menubuhkan syarikat Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah dibawah perjanjian sewa beli dengan UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar. Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas। Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan। Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras. Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus। Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah. Perniagaan terus berkembang Daripada beras, beliau kemudiannya mengembangkan perniagaannya kepada komoditi lain, iaitu gula। Ini masih dijalankan sehingga ke hari ini melalui Bukhary Sdn. Bhd. Pendapatan tahunan Bukhary Sdn. Bhd. kini mencecah RM250 juta. Setahun selepas Bukhary Sdn। Bhd. memulakan operasinya, beliau menubuhkan Bukhary (KL) Sdn. Bhd. pada tahun 1977. Syarikat itu ditubuhkan khas bagi mendapatkan kontrak kerajaan yang pada masa itu banyak ditawarkan kepada usahawan Bumiputera. Operasi Bukhary (KL) Sdn. Bhd. dijalankan di rumah kedai empat tingkat di Jalan Pahang yang juga dibeli melalui perjanjian sewa beli dengan UDA. Usahanya membuahkan hasil lagi.
Tan Sri Syed Mokhtar diberikan kontrak bagi membekalkan beras, teh, tepung coklat, tepung susu dan juga minyak sapi kepada kerajaan। Bahagian bawah pejabatnya diubah suai menjadi pusat pembungkusan. Apabila beliau mendapat kontrak pembekalan itu, Tan Sri Syed Mokhtar menubuhkan Susu Mas Sdn। Bhd. pada tahun 1979. Syarikat itu juga adalah syarikat usaha sama di antara dirinya yang memegang 51 peratus kepentingan dengan New Zealand Milk Products yang memegang saham selebihnya. Produk Susu Mas Sdn. Bhd. dipasarkan di bawah jenama Fernleaf dan Anchor. Pada pertengahan tahun 80-an, Tan Sri Syed Mokhtar menjual kepentingannya dalam Susu Mas Sdn। Bhd. ekoran kemelesetan ekonomi. Pada tahun 1978, beliau dijemput menyertai delegasi perdagangan ke Ekso Perdagangan Canton, China। Semasa berada di China, Tan Sri Syed Mokhtar menjalankan sistem barter, iaitu menukarkan kokonya dengan teh dari China. Cuma bezanya sistem barter zaman sekarang dijalankan secara besar-besaran atau pukal. Contohnya, menukarkan 1 tan minyak sawit dengan 1 tan minyak mentah. Perniagaan pakaian Selepas mengembangkan perniagaannya bermula daripada bidang komoditi ke pengangkutan, pembungkusan dan barter, beliau kemudiannya melangkah kepada sektor pembuatan। Ini ekoran kejayaannya mendapat kontrak membuat pakaian seragam tentera bagi pihak Kementerian Pertahanan.
Kontrak itu adalah bagi membekalkan pihak tentera dengan 120,000 pasang kasut dan 330,000 pasang pakaian seragam. Apabila berjaya mendapat kontrak itu, beliau mula mencari pembekal. Pada mulanya, beliau membeli secara terus daripada pengilang. Selepas membeli daripada pengilang, beliau kemudiannya membuat keputusan menubuhkan dua buah syarikat, iaitu Amtek Holdings bagi mengeluarkan kasut dan Oriental Garments Uniform Division bagi mengeluarkan pakaian। Oriental Garments Uniform Division adalah syarikat usaha sama dengan Oriental Garment yang berpusat di Seberang Prai. Apabila Amtek Holdings disenaraikan di Papan Kedua Bursa Saham Kuala Lumpur pada tahun 1998, beliau menggunakan wang penyenaraian yang diperolehnya bagi membeli Spark Manshop dan hak bagi mengeluarkan dan memasarkan pakaian berjenama Crocodile। Kini, anak syarikat Amtek Holdings mengeluarkan kasut tentera (Amtek Shoes) dan pakaian berjenama Lee Coopers dan Lois (Amtek Garments Sdn. Bhd.) bagi pasaran eksport. Perniagaan perkapalan Tidak cukup dengan perniagaan pakaian, beliau juga bergiat dalam perniagaan perkapalan। Beliau menubuhkan Bukhari Shipping dan mendaftarkannya dengan pihak Perbendaharaan. Bukhari Shipping bertindak sebagai broker kapal di bawah polisi CABOTAGE. Melalui Bukhari Shipping, Tan Sri Syed Mokhtar membeli sebuah kapal buatan Jerman yang berusia 28 tahun pada harga USD1 juta. Kapal yang diberi nama Angsa Mas itu digunakan bagi mengangkut beras dari Thailand ke Sabah dan Sarawak। Walaubagaimanapun, perniagaan itu mengalami kerugian yang menyebabkan beliau terpaksa menjual kapalnya pada harga USD600,000, iaitu rugi sebanyak USD400,000 (USD1 juta - USD600,000). Pada masa yang sama, beliau mula mem*sensored*tkan diri dalam sektor pembangunan hartanah। Beliau membeli beberapa bidang tanah di Alor Setar dan memulakan beberapa projek perumahan di bawah syarikat Bukhary Development. Penglibatan dalam projek penswastaan Beliau terlibat dalam projek penswastaan Johor Port Sdn। Bhd. dan Johor Tenggara Oil Palm Sdn.Bhd. Beliau membeli Johor Port melalui tender pada harga RM330 juta. Johor Tenggara Oil Palm Sdn. Bhd. pula dibelinya pada harga RM135 juta. Melalui Johor Port Sdn. Bhd., beliau menjayakan projek Pelabuhan Tanjung Pelepas. Kini, Pelabuhan Tanjung Pelepas semakin maju hingga mereka berjaya meyakinkan dua buah syarikat perkapalan antarabangsa, iaitu Maersk Sealand dari Denmark dan Evergreen Marine dari Taiwan supaya berpindah dari Pelabuhan Singapura ke Pelabuhan Tanjung Pelepas। Projek penswastaan ketiganya adalah penswastaan air yang mana beliau menubuhkan Equiventure Sdn। Bhd., iaitu syarikat usaha sama di antara syarikatnya, Kembangan Dinamik dan Pilecon Bhd. serta syarikat Perancis, Oneo.
Pegangan Kembangan Dinamik dalam syarikat itu adalah sebanyak 49 peratus. Kepentingan Beliau membeli MMC Corporation, iaitu syarikat kejuruteraan pada harga RM3 sesaham daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB)। Tan Sri Syed Mokhtar juga memiliki 22.7 peratus pegangan dalam Malakoff Berhad, iaitu syarikat pembekalan elektrik dan 20 peratus pegangan dalam IJM Corporation Berhad di mana perniagaan utamanya adalah pembuatan. Selain itu, beliau memiliki 18 peratus pegangan dalam Bernas yang terlibat dalam perdagangan beras dan 32 peratus pegangan dalam Pernas International Holdings Berhad, iaitu konglomerat yang terlibat dalam banyak sektor perniagaan। Manakala 18।7 peratus pegangan dalam Fiamma Holdings Berhad, syarikat pemasaran dan pengedaran barangan elektronik serta 100 peratus kepentingan dalam MPH, iaitu syarikat peruncitan dan pengedaran buku.
Objektif penubuhan Yayasan al-Bukhary Yayasan al-Bukhary ditubuhkan pada Mac 1996 sebagai badan kebajikan yang berperanan membantu golongan miskin, menyokong perkembangan seni dan budaya Islam dan juga menggalakkan persefahaman antara peradaban। Antara objektif utama Yayasan al-Bukhary adalah menggalakkan persaudaraan sesama Islam. Yayasan ini terdiri daripada dua buah bahagian. Satu bahagian menjalankan kerja-kerja kebajikan manakala satu bahagian lagi menguruskan penyaluran dana daripada setiap syarikat yang mana Tan Sri Syed Mokhtar ada kepentingan di dalamnya. Sehingga kini, Yayasan al-Bukhary membelanjakan lebih RM300 juta bagi aktiviti keagamaan, kebudayaan dan pendidikan.
Selain itu juga, Yayasan al-Bukhary hanya membiayai pelajar miskin. Antara inisiatif yang dilakukan adalah membiayai pelajar Muslim miskin dari serata ASEAN supaya belajar di Malaysia. Projek-projek utama Yayasan al-Bukhary Antara projek terbesar yang sedang dijalankan adalah pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang dijangka siap pada akhir tahun 2004। Kompleks itu kelak memainkan peranan sebagai kompleks yang lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi. Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta। Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam.
Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7।75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah. Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan.
Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah. Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu. Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1.67 bilion. Sumber
Rujukan : http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=546
RANCANGAN PERNIAGAAN IKAN KELI
Kini, seramai 15,000 orang pelajar mendapat faedah daripada program tuisyen itu. Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary adalah usahawan yang banyak menderma dan banyak melakukan kerja-kerja amal Pendidikan Tan Sri Syed Mokhtar memulakan persekolahannya di Alor Setar tetapi apabila beliau berusia 9 tahun, beliau dihantar tinggal bersama-sama dengan bapa saudaranya, Syed Omar di Johor Bahru। Beliau berada di situ dari darjah empat hinggalah ke tingkatan dua. Tan Sri Syed Mokhtar kemudiannya kembali ke kampung halamannya di Alor Setar dan menyambung persekolahannya hingga ke tingkatan lima di Sekolah Saint Micheal's.
Sebenarnya, Tan Sri Syed Mokhtar bukanlah orang yang berpendidikan tinggi. Beliau tidak pernah belajar hingga ke peringkat universiti. Namun, ini tidak bermakna beliau seorang yang tidak berilmu. Kebanyakan ilmunya diperoleh melalui pengalaman secara langsung apabila beliau bergiat dalam dunia perniagaan sejak kecil lagi. Membantu keluarga Disebabkan keadaan keluarganya yang kurang berkemampuan, Tan Sri Syed Mokhtar membantu ibunya menanam sayur-sayuran bagi menampung pendapatan keluarga. Mereka menjualnya di pasar di Jalan Telok Wan Jah. Beliau juga menjual roti canai di pasar yang sama. Semasa waktu rehat di sekolah pula, ayahnya akan menemuinya di sekolah dan memintanya membuat simpan kira. Selepas waktu sekolah, Tan Sri Syed Mokhtar membantu menggembala haiwan peliharaan bapanya di pusat kuarantin berdekatan dengan stesen kereta api Alor Setar. Beliau banyak menimba ilmu dan pengalaman semasa melakukan kerja-kerja itu. Mula berniaga Pada tahun 1970-an, perniagaan binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki dan mulut Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand, Kedah dan Perlis. Semua binatang ternakannya mati begitu sahaja.
Sejak itu, Tan Sri Syed Mokhtar mengambil alih perniagaan bapanya dan membuat keputusan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara kecil-kecilan. Sebenarnya, Beliau pergi dari pekan ke pekan di sekitar Alor Setar bagi membeli daging yang tidak terjual. Beliau kemudiannya membungkus daging itu bersama ais dan menjualnya kembali kepada peniaga Bumiputera dan restoran-restoran di sekitar Alor Setar. Beliau berjaya dalam perniagaan itu. Kejayaan itu menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia perniagaan. Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan.
Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes 911LS. Sebenarnya, seorang peniaga Cina menawarkan sejumlah wang bagi baki dua permit yang tidak digunakannya. Tan Sri Syed Mokhtar enggan dan menyerahkan permit itu kembali kepada MARA. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan yang dinamakan Syarikat Pengangkutan Sentosa dan melantik kerani Cina sebagai pengurus syarikatnya itu. Tan Sri Syed Mokhtar menggunakan lori-lorinya bagi memulakan perniagaan beras.Syarikat Kenderaan Sentosa masih wujud sehingga ke hari ini dan memiliki lebih daripada 40 buah lori.
Menubuhkan syarikat Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah dibawah perjanjian sewa beli dengan UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar. Seterusnya, pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai Bernas। Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Dia berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Selepas berjaya dengan Syarikat Shah, beliau menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina, iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan। Ghiak Gee adalah pedagang beras manakala Chong Tan pula pengilang beras. Dalam syarikat usaha sama itu, Tan Sri Syed Mokhtar memegang 52 peratus kepentingan manakala Ghiak Gee dan Chong Tan masing-masing 32 peratus dan 16 peratus। Perniagaan usaha sama yang diberi nama Bukhary Sdn. Bhd. itu memulakan operasinya pada 15 Julai 1976, di pejabatnya di Jalan Telok Wan Jah. Perniagaan terus berkembang Daripada beras, beliau kemudiannya mengembangkan perniagaannya kepada komoditi lain, iaitu gula। Ini masih dijalankan sehingga ke hari ini melalui Bukhary Sdn. Bhd. Pendapatan tahunan Bukhary Sdn. Bhd. kini mencecah RM250 juta. Setahun selepas Bukhary Sdn। Bhd. memulakan operasinya, beliau menubuhkan Bukhary (KL) Sdn. Bhd. pada tahun 1977. Syarikat itu ditubuhkan khas bagi mendapatkan kontrak kerajaan yang pada masa itu banyak ditawarkan kepada usahawan Bumiputera. Operasi Bukhary (KL) Sdn. Bhd. dijalankan di rumah kedai empat tingkat di Jalan Pahang yang juga dibeli melalui perjanjian sewa beli dengan UDA. Usahanya membuahkan hasil lagi.
Tan Sri Syed Mokhtar diberikan kontrak bagi membekalkan beras, teh, tepung coklat, tepung susu dan juga minyak sapi kepada kerajaan। Bahagian bawah pejabatnya diubah suai menjadi pusat pembungkusan. Apabila beliau mendapat kontrak pembekalan itu, Tan Sri Syed Mokhtar menubuhkan Susu Mas Sdn। Bhd. pada tahun 1979. Syarikat itu juga adalah syarikat usaha sama di antara dirinya yang memegang 51 peratus kepentingan dengan New Zealand Milk Products yang memegang saham selebihnya. Produk Susu Mas Sdn. Bhd. dipasarkan di bawah jenama Fernleaf dan Anchor. Pada pertengahan tahun 80-an, Tan Sri Syed Mokhtar menjual kepentingannya dalam Susu Mas Sdn। Bhd. ekoran kemelesetan ekonomi. Pada tahun 1978, beliau dijemput menyertai delegasi perdagangan ke Ekso Perdagangan Canton, China। Semasa berada di China, Tan Sri Syed Mokhtar menjalankan sistem barter, iaitu menukarkan kokonya dengan teh dari China. Cuma bezanya sistem barter zaman sekarang dijalankan secara besar-besaran atau pukal. Contohnya, menukarkan 1 tan minyak sawit dengan 1 tan minyak mentah. Perniagaan pakaian Selepas mengembangkan perniagaannya bermula daripada bidang komoditi ke pengangkutan, pembungkusan dan barter, beliau kemudiannya melangkah kepada sektor pembuatan। Ini ekoran kejayaannya mendapat kontrak membuat pakaian seragam tentera bagi pihak Kementerian Pertahanan.
Kontrak itu adalah bagi membekalkan pihak tentera dengan 120,000 pasang kasut dan 330,000 pasang pakaian seragam. Apabila berjaya mendapat kontrak itu, beliau mula mencari pembekal. Pada mulanya, beliau membeli secara terus daripada pengilang. Selepas membeli daripada pengilang, beliau kemudiannya membuat keputusan menubuhkan dua buah syarikat, iaitu Amtek Holdings bagi mengeluarkan kasut dan Oriental Garments Uniform Division bagi mengeluarkan pakaian। Oriental Garments Uniform Division adalah syarikat usaha sama dengan Oriental Garment yang berpusat di Seberang Prai. Apabila Amtek Holdings disenaraikan di Papan Kedua Bursa Saham Kuala Lumpur pada tahun 1998, beliau menggunakan wang penyenaraian yang diperolehnya bagi membeli Spark Manshop dan hak bagi mengeluarkan dan memasarkan pakaian berjenama Crocodile। Kini, anak syarikat Amtek Holdings mengeluarkan kasut tentera (Amtek Shoes) dan pakaian berjenama Lee Coopers dan Lois (Amtek Garments Sdn. Bhd.) bagi pasaran eksport. Perniagaan perkapalan Tidak cukup dengan perniagaan pakaian, beliau juga bergiat dalam perniagaan perkapalan। Beliau menubuhkan Bukhari Shipping dan mendaftarkannya dengan pihak Perbendaharaan. Bukhari Shipping bertindak sebagai broker kapal di bawah polisi CABOTAGE. Melalui Bukhari Shipping, Tan Sri Syed Mokhtar membeli sebuah kapal buatan Jerman yang berusia 28 tahun pada harga USD1 juta. Kapal yang diberi nama Angsa Mas itu digunakan bagi mengangkut beras dari Thailand ke Sabah dan Sarawak। Walaubagaimanapun, perniagaan itu mengalami kerugian yang menyebabkan beliau terpaksa menjual kapalnya pada harga USD600,000, iaitu rugi sebanyak USD400,000 (USD1 juta - USD600,000). Pada masa yang sama, beliau mula mem*sensored*tkan diri dalam sektor pembangunan hartanah। Beliau membeli beberapa bidang tanah di Alor Setar dan memulakan beberapa projek perumahan di bawah syarikat Bukhary Development. Penglibatan dalam projek penswastaan Beliau terlibat dalam projek penswastaan Johor Port Sdn। Bhd. dan Johor Tenggara Oil Palm Sdn.Bhd. Beliau membeli Johor Port melalui tender pada harga RM330 juta. Johor Tenggara Oil Palm Sdn. Bhd. pula dibelinya pada harga RM135 juta. Melalui Johor Port Sdn. Bhd., beliau menjayakan projek Pelabuhan Tanjung Pelepas. Kini, Pelabuhan Tanjung Pelepas semakin maju hingga mereka berjaya meyakinkan dua buah syarikat perkapalan antarabangsa, iaitu Maersk Sealand dari Denmark dan Evergreen Marine dari Taiwan supaya berpindah dari Pelabuhan Singapura ke Pelabuhan Tanjung Pelepas। Projek penswastaan ketiganya adalah penswastaan air yang mana beliau menubuhkan Equiventure Sdn। Bhd., iaitu syarikat usaha sama di antara syarikatnya, Kembangan Dinamik dan Pilecon Bhd. serta syarikat Perancis, Oneo.
Pegangan Kembangan Dinamik dalam syarikat itu adalah sebanyak 49 peratus. Kepentingan Beliau membeli MMC Corporation, iaitu syarikat kejuruteraan pada harga RM3 sesaham daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB)। Tan Sri Syed Mokhtar juga memiliki 22.7 peratus pegangan dalam Malakoff Berhad, iaitu syarikat pembekalan elektrik dan 20 peratus pegangan dalam IJM Corporation Berhad di mana perniagaan utamanya adalah pembuatan. Selain itu, beliau memiliki 18 peratus pegangan dalam Bernas yang terlibat dalam perdagangan beras dan 32 peratus pegangan dalam Pernas International Holdings Berhad, iaitu konglomerat yang terlibat dalam banyak sektor perniagaan। Manakala 18।7 peratus pegangan dalam Fiamma Holdings Berhad, syarikat pemasaran dan pengedaran barangan elektronik serta 100 peratus kepentingan dalam MPH, iaitu syarikat peruncitan dan pengedaran buku.
Objektif penubuhan Yayasan al-Bukhary Yayasan al-Bukhary ditubuhkan pada Mac 1996 sebagai badan kebajikan yang berperanan membantu golongan miskin, menyokong perkembangan seni dan budaya Islam dan juga menggalakkan persefahaman antara peradaban। Antara objektif utama Yayasan al-Bukhary adalah menggalakkan persaudaraan sesama Islam. Yayasan ini terdiri daripada dua buah bahagian. Satu bahagian menjalankan kerja-kerja kebajikan manakala satu bahagian lagi menguruskan penyaluran dana daripada setiap syarikat yang mana Tan Sri Syed Mokhtar ada kepentingan di dalamnya. Sehingga kini, Yayasan al-Bukhary membelanjakan lebih RM300 juta bagi aktiviti keagamaan, kebudayaan dan pendidikan.
Selain itu juga, Yayasan al-Bukhary hanya membiayai pelajar miskin. Antara inisiatif yang dilakukan adalah membiayai pelajar Muslim miskin dari serata ASEAN supaya belajar di Malaysia. Projek-projek utama Yayasan al-Bukhary Antara projek terbesar yang sedang dijalankan adalah pembinaan Kompleks al-Bukhary yang bernilai RM400 juta di Kedah yang dijangka siap pada akhir tahun 2004। Kompleks itu kelak memainkan peranan sebagai kompleks yang lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi. Antara projek besar yang disiapkan adalah Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur yang bernilai RM100 juta। Muzium empat tingkat itu adalah muzium pertama di rantau Asia Pasifik yang memaparkan hasil seni Islam.
Yayasan al-Bukhary juga membina 12 buah masjid di serata negara.Sumbangan dalam bidang pendidikan Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary mendermakan sejumlah RM7।75 juta kepada Oxford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang terkenal di serata dunia. Yayasan al-Bukhary juga kini sedang membantu Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) dalam projek bagi mengasaskan Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) di Sungai Petani, Kedah. Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga sering mengadakan dialog peradaban bagi menggalakkan toleransi dan persefahaman antara masyarakat berbilang agama dan kepercayaan.
Penglibatan Yayasan al-Bukhary dalam projek yang dimulakan oleh bukan Islam juga terserlah. Walaupun Yayasan al-Bukhary lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Contohnya, Yayasan al-Bukhary menyumbang sebanyak RM satu juta bagi Projek Langkawi, iaitu projek yang dimulakan oleh MCA bagi mengumpul dana bagi menjalankan projek pendidikan di luar bandar dan juga memberi biasiswa kepada para pelajar yang kurang mampu. Tan Sri Syed adalah usahawan Bumiputera yang terkaya di Malaysia dengan kekayaan yang bernilai RM1.67 bilion. Sumber
Rujukan : http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=546
RANCANGAN PERNIAGAAN IKAN KELI
1.0 PENDAHULUAN
Tujuan
Rancangan Perniagaan ini disediakan adalah untuk mendapatkan pembiayaan
sebanyak RM 332,500 daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA) di bawah
Latihan Program Usahawan MARA bagi menjalankan Projek Penternakan Ikan
Air Tawar di atas tanah terbiar di Kuala Ketil , Kedah. Kemudahan
pembiayaan tersebut meliputi pembiayaan pinjaman sebanyak RM 332,500
daripada MARA dan usahawan akan mengeluarkan modal sendiri sebanyak
RM17,500 menjadikan keseluruhan kos projek adalah sebanyak RM 350,000.
Demi
menyahut seruan kerajaan untuk mempertingkatkan taraf dan sosioekonomi
masyarakat di dalam bidang pertanian dan penternakan, maka Encik Ahmad
b. Ikhwan akan menubuhkan sebuah syarikat perniagaan yang dikenali
sebagai Rebana Agrotech di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan, 1956
(Pindaan 2001). Perniagaan ini beroperasi sebagai pusat pembangunan
teknologi pembenihan, pembesaran dan penjualan hasil penternakan ikan
air tawar dan pertanian berasaskan ‘BIOTEKNOLOGI’. Ianya akan beroperasi
di sebuah tapak operasi yang akan dimajukan di Kuala Ketil, Kedah.
Berdasarkan minat serta penelitian yang tinggi, maka Encik Aznan Bin
Ahmad telah mengambil inisiatif untuk menceburkan diri di dalam
perniagaan bagi melaksanakan tuntutan agama, bangsa dan negara.
Sumber
Ikan Air Tawar Negara masih tidak mencukupi untuk menampung keperluan
pasaran tempatan. Oleh itu, pihak kami akan melaksanakan langkah
proaktif kerajaan memesatkan kegiatan ekonomi penternakan ikan air
tawar. Beberapa spesis ikan air tawar yang telah dikenalpasti dan
terbukti keberkesanannya untuk projek ini adalah ikan keli dan talapia
merah. Ini adalah kerana kedua-dua spesis ini telah diternak dengan
jayanya secara komersial oleh segelintir usahawan dan kejayaannya
amatlah memberangsangkan.
- Dikenali ramai dan permintaan yang tinggi untuk pasaran tempatan dan luar negara.
- Bekalan benih mudah diperolehi dengan harga yang berpatutan.
- Tempoh ternakan yang singkat (3-6 bulan) dan boleh diusahakan secara berperingkat.
- Memerlukan kawasan yang kecil dan boleh distok lebih padat daripada spesis lain.
- Makanan ikan mudah didapati dalam bentuk until dengan kos yang berpatutan.
- Daya ketahanan penyakit dan kadar kehidupan yang tinggi .
- Hidup dalam persekitaran semulajadi (kolam tanah) dengan mudah.
- Potensi untuk dieksport ke Negara Luar dengan kadar pulangan yang tinggi.Penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi akuakultur telah banyak memberi peluang kepada penternak ikan air tawar untuk mengenalpasti potensi dan perkembangan terkini bagi meningkatkan produktiviti, kualiti dan nilai tambah terhadap produk perikanan.
PROSPEKTUS PERNIAGAAN DI MASA DEPAN
Bagi
memperluaskan bidang perniagaan, pihak syarikat telah mengenalpasti
beberapa peluang perniagaan baru yang boleh dimajukan untuk
mempertingkat keupayaan dan keuntungan syarikat. Berikut adalah senarai
prospektus perniagaan di masa depan.
- Pusat Pembenihan & Penetasan Ikan Air Tawar.
- Pusat Pemprosesan Makanan Ikan.
- Projek Usahasama Memajukan Tanah Terbiar & Khidmat Juruperunding Perikanan
- Pusat Teknologi Penyelidikan Dan Pembangunan Perikanan.
- Pusat Pengumpulan & Penjualan Hasil Ikan Air Tawar.
- Pusat Penternakan Marin-Akuakultur (Air Masin)
- Teknologi Rawatan & Kitar Semula Air.
- Penghasilan Produk Makanan & Bioteknologi.
- Agro-Pelancongan
Cabaran dan tekanan yang dihadapi oleh masyarakat di Malaysia
khususnya Bumiputera apabila menghadapi masalah sosioekonomi yang timbul
daripada sejarah pergolakan politik perdagangan antarabangsa
menunjukkan pentingnya bidang keusahawanan dalam melahirkan golongan
usahawan yang tulen dan mampu berdaya saing.
2.0 LATARBELAKANG USAHAWAN
BUTIR-BUTIR PERIBADI
Nama
|
:
|
Ahmad
b. Ikhwan
|
No. Kad Pengenalan
|
:
|
771220-07-7777
|
Alamat Tetap
|
:
|
Saujana
Heights,
|
Jalan
Teluk Kumbar,
|
||
11920
Bayan Lepas
|
||
Pulau
Pinang.
|
||
Tarikh Lahir
|
:
|
20
Disember 1972
|
Umur
|
:
|
35
Tahun
|
Jantina
|
:
|
Lelaki
|
Taraf Perkahwinan
|
:
|
Berkahwin
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Sarjana
Muda-Pengajian Islam / Pengurusan
|
Agama
|
:
|
Islam
|
Pengalaman Kerja
|
:
|
12
Tahun
|
:
|
HR
Officer, HR Exec, Marketing Exec
|
|
Pekerjaan Sekarang
|
:
|
Ahli
Perniagaan
|
Kemahiran / Kebolehan
|
:
|
Pentadbiran
Perniagaan & Pengurusan
|
Sumber
Manusia
|
||
Jawatan Dalam Syarikat
|
:
|
Pemilik Perniagaan
|
No. Telefon / Fax
|
:
|
604-55555555
|
Handphone
|
:
|
017-44444444
|
3.0 LATARBELAKANG PROJEK / PERNIAGAAN
3.1 BUTIR-BUTIR PERNIAGAAN / SYARIKAT
Nama Projek
|
: Projek Penternakan Ikan Air Tawar
|
|
Nama Syarikat
|
Rebana Agrotech
|
|
:
____________________________
|
||
Alamat Perniagaan
|
: Saujana Heights,
|
|
Jalan Teluk Kumbar,
|
||
____________________________
|
||
11920 Bayan Lepas,
|
||
____________________________
|
||
Pulau Pinang
|
||
____________________________
|
Tapak Projek
|
Lot
3643, Kuala Ketil
|
|
: ____________________________
|
||
Kedah,
|
||
____________________________
|
||
____________________________
|
||
No Talipon
|
Pejabat
: 04-
|
|
: ____________________________
|
||
No Fax
|
:
604-
|
|
E-mail
|
: ____________________________
|
|
No Pendaftaran Perniagaan
|
: ____________________________
|
|
Jenis Perniagaan :
|
X
|
Milik Tunggal
|
Sdn Berhad
|
|
Perkongsian
|
Syer Awam
|
||
Koperasi
|
Perbadanan
|
||
Tarikh
Daftar Perniagaan :
____________________________
3.2 CADANGAN PROJEK
1. Jenis
|
Projek Penternakan Ikan Air Tawar
|
||
: __________________________
|
|||
2. Jumlah Kos
|
: RM
|
350,000
|
|
3. Modal Sendiri
|
: RM
|
17,500
|
|
4. Jumlah Modal Diperlukan
|
: RM
|
332,500
|
3.3 MAKLUMAT TEKNIKAL TAPAK
Projek penternakan ikan air tawar yang akan diusahakan oleh Rabbani Agrotech akan beroperasi di sebuah tanah terbiar seluas 4 r. 015j yang terletak di Kuala Ketil, Kedah. Sila rujuk maklumat tapak projek dibawah :
Lot No
|
:
|
3643
|
Luas Kawasan
|
:
|
4
r. 051j
|
Jenis Geran
|
:
|
Lot
Bumiputera
|
Mukim / Daerah
|
:
|
Kuala
Ketil
|
Sila rujuk gambarajah dibawah bagi peta pelan lokasi.
Pelan Lokasi Tapak Projek Penternakan Ikan Air Tawar di Kuala Ketil,Kedah. Tapak ini dilengkapi dengan bekalan air sedia ada yang mengalir di keliling tanah tersebut. Ianya juga dihubungkan oleh mini tar pada jarak 800 meter daripada jalanraya .Selain daripada itu, ianya juga dilengkapi dengan kemudahan elektrik dan air daripada penempatan berdekatan. Bekalan elektrik 3 fasa akan disalurkan bagi memenuhi keperluan kemudahan penggunaan elektrik di tapak projek tersebut.
Walaupun
tapak yang dicadangkan mempunyai keluasan yang mencukupi bagi
menjayakan projek ini, pihak syarikat cuma akan menggunakan sebahagian
(1/2 bahagian) daripada keluasan tapak 4r 015j sahaja bagi mengusahakan
projek ini. Baki sebahagian lagi tapak projek ini akan dimajukan difasa
ke-2 bagi memperkembangkan operasi syarikat dimasa hadapan. Ini adakah
kerana kos infrastruktur dan pembinaan tapak tersebut memerlukan modal
yang besar untuk diusahakan. Fokus dan komitmen yang tinggi diperlukan
bagi kemajuan dan perkembangan syarikat ini dimasa hadapan. (Sila rujuk
gambar Tapak Projek dibawah)
Gambar Tapak Projek yang sedia ada sebelum dimajukan.
3.4 MAKLUMAT TEKNIKAL INFRASTRUKTUR
Projek penternakan ini akan dijalankan di sebahagian daripada keluasan tanah 4r 015j atau lebih kurang 2 ekar keluasan tapak. Diatas tapak tersebut akan didirikan infrastruktur banggunan pusat pengumpulan, kolam asuhan simen, kolam pembesaran simen , kolam tadahan, kolam punca air dan kolam tanah (pembesaran dan asuhan). Sila rujuk keterangan di bawah:
a) Kolam Pembesaran (40’x 10’x 4’) – 40 buah
b) Kolam Asuhan (10’x 10’X 2’) – 18 buah
c) Kolam Punca Air (40’x 20’X10’) – 1 buah
d) Pusat Pengumpulan / Stor (20’X 90’X10’) – 1 buah
e) Kolam Tanah (195’x 4’x4’) – 5 buah
f) Kolam Tadahan & Punca Air – 1 buah
Kos sewa tapak = RM4,000 setahun dan perjanjian selama 10 tahun Pelan Cadangan Tapak Kolam Penternakan & Kemudahan Sedia Ada.
Pelan Lakaran Tapak Projek : Cadangan Infrastuktur dan Kemudahan .
3.4 MAKLUMAT TEKNIKAL MESIN / ALATAN
3.4.1 Peralatan / Mesin Yang Diperlukan
Jenis
|
Bil Unit
|
Harga (RM)
|
Pembekal
|
Centrifugal Pump-2 HP
|
2
|
2,400
|
Viacom Enterprise
|
Pam Angin (Blower) – 3 HP
|
1
|
1,850
|
Viacom Enterprise
|
Karcher High Water Pressure Jet
|
1 set
|
1,650
|
Viacom Enterprise
|
Jaring / Tangguk / Grading Mess
|
3
|
3,300
|
Irev Venture
|
Peralatan Sistem Kualiti Air
|
1 set
|
2,680
|
Irev Venture
|
Tangki Oksigen
|
1
|
350
|
Malaysian Oxygen
|
Peralatan Pembungkusan Benih
|
10 pack
|
750
|
Irev Venture
|
Timbang-200 kg
|
1
|
340
|
Comscale Enterprise
|
Peralatan Proses Pembenihan
|
8
|
2,650
|
Irev Venture
|
Bakul Pengumpulan Hasil
|
10
|
1,500
|
CH Metal Engineering
|
Peralatan Pejabat
|
8
|
3,600
|
Delta Business Solution
|
JUMLAH (RM)
|
21,070
|
||
4.0 ASPEK PENGELUARAN / PRODUK
4.1 KEPERLUAN BAHAN MENTAH / BARANGAN (Pra-Operasi)
Jenis
|
Bil Unit
|
Harga
(RM)
|
Pembekal
|
Benih Anak Ikan Keli
|
100,000 e
|
10,000
|
|
Benih Anak Ikan Tilapia Merah
|
10,000 e
|
3,500
|
|
Makanan Permulaan (Starter)
|
5,000 kg
|
10,250
|
|
Makanan Tumbesaran (Grower)
|
12,000 kg
|
23,400
|
|
Induk Ikan (Keli & Tilapia)
|
100 ekor
|
1,000
|
|
Makanan Rega (Artemia)
|
10 tin
|
2,250
|
|
Hormon Ovaprime
|
5 botol
|
900
|
|
Bahan Pre bio (Starbio)
|
15 kg
|
300
|
|
Ubat-ubatan
|
5
|
500
|
|
JUMLAH (RM)
|
52,100
|
||
4.2 PROSES PENGELUARAN
4.3 ANGGARAN PENGELUARAN
4.3.1 NILAI PENGELUARAN DALAM RM
BULAN
|
NILAI TAHUN (RM)
|
|||
1
|
2
|
3
|
||
1
|
0
|
46,000
|
80,000
|
|
2
|
0
|
46,000
|
80,000
|
|
3
|
0
|
46,000
|
80,000
|
|
4
|
12,000
|
68,000
|
92,000
|
|
5
|
12,000
|
68,000
|
92,000
|
|
6
|
12,000
|
68,000
|
92,000
|
|
7
|
34,000
|
68,000
|
92,000
|
|
8
|
34,000
|
68,000
|
92,000
|
|
9
|
34,000
|
68,000
|
92,000
|
|
10
|
46,000
|
80,000
|
92,000
|
|
11
|
46,000
|
80,000
|
92,000
|
|
12
|
46,000
|
80,000
|
92,000
|
|
JUMLAH
|
276,000
|
786,000
|
1,068,000
|
|
•
Purata
Nilai Harga : Keli – RM3.00 / kg, Tilapia-RM5.00 /kg
4.3.2 NILAI PENGELUARAN DALAM METRIK TAN
BULAN
|
NILAI
TAHUN (METRIK TAN)
|
|||
1
|
2
|
3
|
||
1-3
|
Belum cukup matang
|
KELI-12 TAN
|
KELI-20 TAN
|
|
Tilapia
– 2 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
|||
4-6
|
KELI-
4 Tan
|
KELI-16
TAN
|
KELI-24
TAN
|
|
Tilapia
– 4 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
|||
7-9
|
KELI – 8 Tan
|
KELI-16 TAN
|
KELI-24 TAN
|
|
Tilapia
– 2 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
||
10-12
|
Keli – 12 Tan
|
KELI-20 TAN
|
KELI-24 TAN
|
|
Tilapia
– 2 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
Tilapia
– 4 Tan
|
||
JUMLAH
|
84 Tan
|
234 Tan
|
324 Tan
|
|
5.0 ASPEK PENGURUSAN
5.1 Carta Organisasi Syarikat
1)
|
Nama
|
:
|
Aznan
Bin Ahmad
|
Tarikh
Lahir
|
:
|
20
Disember, 1972
|
|
Taraf
Perkahwinan
|
:
|
Berkahwin
|
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
|
Jawatan
|
:
|
Pengurus
|
|
Gaji
bulanan
|
:
|
RM2000
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Sarjana
Muda Pengajian / Pengurusan.
|
|
Pengalaman
Bekerja
|
:
|
12
tahun
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menyelaras
Operasi dan Perkembangan
|
|
Prestasi
Syarikat.
|
|||
2)
|
Jawatan
|
:
|
Penolong
Pengurus
|
Bilangan
|
:
|
1
orang
|
|
Gaji
bulanan
|
:
|
RM1500
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Minimum
SPM
|
|
Warganegara
|
:
|
Malaysia
|
|
Pengalaman
Bekerja
|
:
|
1
tahun di bidang pertanian/penternakan
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menyelaras
& Memantau Perkembangan
|
|
Operasi
dan Pentadbiran Syarikat.
|
|||
3)
|
Jawatan
|
:
|
Pegawai Operasi
|
Bilangan
|
:
|
1 orang
|
|
Gaji bulanan
|
:
|
RM1,200
|
|
Taraf Pendidikan
|
:
|
Minimum SPM
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menyediakan pelan operasi &
|
|
penyelenggaran
.
|
|||
Meningkatkan
mutu & produktiviti.
|
4)
|
Jawatan
|
:
|
Pegawai
Pemasaran
|
Bilangan
|
:
|
1
orang
|
|
Gaji
bulanan
|
:
|
RM1,200
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Minimum
SPM
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menjalankan
kerja pemasaran &
|
|
penjualan
hasil .
|
|||
Menjaga
kehendak & permintaan
|
|||
pelanggan
dengan starategi pemasaran
|
|||
5)
|
Jawatan
|
:
|
Kerani
Pentadbiran
|
Bilangan
|
:
|
1
orang
|
|
Gaji
bulanan
|
:
|
RM800
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Minimum
SPM
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menjaga
pentadbiran & kebajikan
|
|
pekerja.
|
|||
6)
|
Jawatan
|
:
|
Pekerja
Operasi
|
Bilangan
|
:
|
4
orang
|
|
Gaji
bulanan
|
:
|
RM500
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Minimum
SRP
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menjalankan
kerja operasi &
|
|
penyelenggaran .
|
|||
Menjaga kebersihan tapak operasi.
|
|||
7)
|
Jawatan
|
:
|
Pekerja Pemasaran
|
Bilangan
|
:
|
2 orang
|
|
Gaji bulanan
|
:
|
RM650
|
|
Taraf
Pendidikan
|
:
|
Minimum
SPM
|
|
Tanggungjawab
|
:
|
Menjalankan
kerja pemasaran &
|
|
promosi
pasaran.
|
Tapak
projek penternakan ikan air tawar ini terletak di Kuala Ketil, Kedah.
Ianya terletak lebih kurang 20 km daripada pekan Baling dan 12 km
daripada pekan Sungai Petani. Lokasi ini merupakan laluan utama bagi
kenderaan yang hendak ke Kulim, Jeniang, Baling, Alor Setar, Sungai
Petani dan Sik. Dilengkapi dengan jalinan jalan raya yang lebar dan luas
bagi kemudahan sistem pengangkutan.
Terdapat masjid, klinik, sekolah, kedai makan/warung, kawasan
perindustrian kecil, gudang komersial & stesyen minyak berdekatan
dengan tapak lokasi projek. Bagi penempatan penduduk pula terdapat rumah
kampong, asrama pelajar & kediaman penduduk di kawasan setempat
yang berselerakan di sekitar kawasan tersebut.. Disebabkan lokasinya
yang strategik dengan segala kemudahan infrastuktur yang pesat
membangun, saya berkeyakinan penuh projek yang akan dimajukan di lokasi
ini akan berjaya dan mampu bersaing dalam menempuhi segala rintangan
perniagaan.
6.2 SAIZ DAN SYER PASARAN
Pertubuhan
Makanan dan Pertanian Dunia (Food and Agriculture Organization ,FAO)
mengenalpasti bidang akuakultur sebagai sektor pengeluaran makanan yang
paling cepat berkembang iaitu sebanyak 11% setahun berbanding 3.1% bagi
industri penternakan haiwan dan 0.8% tangkapan perikanan laut. Malaysia
mengimport sebanyak 340,012 tan metrik ikan bernilai RM1.93 billion
setahun dan mengeksport sebanyak 148,289 tan metrik ikan berkualiti
tinggi yang bernilai RM1.247 bilion setahun. Pengeluaran spesis
akuakultur air tawar pula berjumlah 21,000 tan metrik bernilai RM99 juta
setahun.
Menjelang 2010, Malaysia memerlukan 600 ribu tan metrik ikan setahun daripada Industri Akuakultur untuk menampung keperluan dan kehendak pasaran. Permintaan hasil perikanan dijangka akan terus meningkat dari 40kg/orang setahun kepada 56kg/orang setahun pada 2010 berkadaran terus mengikut peningkatan populasi penduduk negara. Oleh yang demikian, ternyata pengeluaran ini tidak mencukupi bagi menampung permintaan semasa pengguna yang semakin meningkat. Dengan wujudnya perdagangan antarabangsa dalam bidang akuakultur dan spesis akuatik, permintaan pasaran luar negara semakin bertambah. Bagi mengimbangi keperluan pasaran tempatan dan luar negara ,pihak syarikat telah mensasarkan 80% pengeluaran hasil untuk pasaran tempatan dan 20% untuk dieksport ke luar negara. Pembangunan dalam bidang sains dan teknologi yang berterusan dapat memperbaiki kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat yang akan meningkatkan hasil, mengurangkan kos dan penggunaan buruh bagi menampung keperluan pasaran di masa depan. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, kaedah penternakan secara tradisional perlu ditukarkan kepada yang lebih moden yang dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti ikan yang diternak.
Penggunaan sains dan teknologi dapat meningkatkan kualiti dan produktiviti akuakultur dengan kerjasam semua pihak. Langkah ini penting bagi memodenkan industri perikanan menjadi lebih komprehensif dan berdaya maju bagi nembantu menigkatkan taraf ekonomi rakyat dan negara. Pasaran Tempatan Sasaran pasaran bagi projek perikanan ini adalah 80% bagi pasaran tempatan di mana ianya difokuskan kepada pengusaha-pengusaha makanan , gerai menjual makanan, restoran dan pemborong yang terdapat di sekitar kawasan Kedah. Buat masa sekarang, permintaan sangat menggalakkan daripada pengusaha-pengusaha makanan setempat dan peratusan ini menunjukkan peningkatan yang drastik dari masa ke semasa terutamanya di sekitar bulan Ramadhan. Oleh itu pihak syarikat telah merancang untuk mengeluarkan hasil secara berterusan dan berperingkat-peringkat bagi memastikan kesinambungan bekalan ikan di pasaran bagi setiap masa.
Harga pasaran tempatan ikan air tawar adalah :
1) Ikan Keli : RM2.50 – RM3.50 / kg (Harga Purata = RM 3.00)
2) Ikan Talapia Merah : RM4.00 – RM 6.00 / kg. (Harga Purata = RM5.00)
Pengeluaran spesis ikan air tawar sebanyak 21,000 tan metrik setahun untuk pasaran tempatan adalah dihasilkan oleh 90% pengusaha kecil dan sederhana. Pengusaha ikan secara komersial pula banyak memfokuskan kepada pasaran luar negara yang lebih global dan mempunyai pulangan yang konsisten dan tinggi. Nilai pasaran tempatan akan dipertingkatkan lagi dengan kerjasama Khazanah Nasional yang akan menubuhkan Syarikat Pertanian dan Makanan Nasional untuk menjadi pusat kecemerlangan pengurusan rantaian bekalan pertanian negara. Tumpuan haruslah diberikan kepada aktiviti komersial, penjenamaan, penyelidikan dan pembangunan (R & D), penetapan piawaian pengeluaran dan logistik serta penubuhan perladangan berteknologi tinggi. Bagi memperluaskan lagi pasaran tempatan, bidang pemprosesan haruslah diutamakan. Ini kerana ianya mampu menghasilkan hasil pengeluaran yang mempunyai nilai tambah dan keunikan yang tersendiri bagi memenuhi keperluan pasaran tempatan. Pelanggan Utama Syarikat adalah terdiri daripada : Pasaran Luar Negara Pasaran luar negara menghasilkan 20% daripada nilai jualan. Negara yang menjadi potensi bagi penjualan hasil ikan air tawar ini adalah Thailand ,Singapura, Amerika & Timur Tengah. Walaupun begitu, kebanyakkan hasil ikan air tawar yang dieksport adalah dalam bentuk yang sudah diproses seperti fillet, surimi dan makanan sejuk beku.
Harga pasaran bagi ikan air tawar ke luar Negara adalah :
Menjelang 2010, Malaysia memerlukan 600 ribu tan metrik ikan setahun daripada Industri Akuakultur untuk menampung keperluan dan kehendak pasaran. Permintaan hasil perikanan dijangka akan terus meningkat dari 40kg/orang setahun kepada 56kg/orang setahun pada 2010 berkadaran terus mengikut peningkatan populasi penduduk negara. Oleh yang demikian, ternyata pengeluaran ini tidak mencukupi bagi menampung permintaan semasa pengguna yang semakin meningkat. Dengan wujudnya perdagangan antarabangsa dalam bidang akuakultur dan spesis akuatik, permintaan pasaran luar negara semakin bertambah. Bagi mengimbangi keperluan pasaran tempatan dan luar negara ,pihak syarikat telah mensasarkan 80% pengeluaran hasil untuk pasaran tempatan dan 20% untuk dieksport ke luar negara. Pembangunan dalam bidang sains dan teknologi yang berterusan dapat memperbaiki kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat yang akan meningkatkan hasil, mengurangkan kos dan penggunaan buruh bagi menampung keperluan pasaran di masa depan. Bagi merealisasikan matlamat tersebut, kaedah penternakan secara tradisional perlu ditukarkan kepada yang lebih moden yang dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti ikan yang diternak.
Penggunaan sains dan teknologi dapat meningkatkan kualiti dan produktiviti akuakultur dengan kerjasam semua pihak. Langkah ini penting bagi memodenkan industri perikanan menjadi lebih komprehensif dan berdaya maju bagi nembantu menigkatkan taraf ekonomi rakyat dan negara. Pasaran Tempatan Sasaran pasaran bagi projek perikanan ini adalah 80% bagi pasaran tempatan di mana ianya difokuskan kepada pengusaha-pengusaha makanan , gerai menjual makanan, restoran dan pemborong yang terdapat di sekitar kawasan Kedah. Buat masa sekarang, permintaan sangat menggalakkan daripada pengusaha-pengusaha makanan setempat dan peratusan ini menunjukkan peningkatan yang drastik dari masa ke semasa terutamanya di sekitar bulan Ramadhan. Oleh itu pihak syarikat telah merancang untuk mengeluarkan hasil secara berterusan dan berperingkat-peringkat bagi memastikan kesinambungan bekalan ikan di pasaran bagi setiap masa.
Harga pasaran tempatan ikan air tawar adalah :
1) Ikan Keli : RM2.50 – RM3.50 / kg (Harga Purata = RM 3.00)
2) Ikan Talapia Merah : RM4.00 – RM 6.00 / kg. (Harga Purata = RM5.00)
Pengeluaran spesis ikan air tawar sebanyak 21,000 tan metrik setahun untuk pasaran tempatan adalah dihasilkan oleh 90% pengusaha kecil dan sederhana. Pengusaha ikan secara komersial pula banyak memfokuskan kepada pasaran luar negara yang lebih global dan mempunyai pulangan yang konsisten dan tinggi. Nilai pasaran tempatan akan dipertingkatkan lagi dengan kerjasama Khazanah Nasional yang akan menubuhkan Syarikat Pertanian dan Makanan Nasional untuk menjadi pusat kecemerlangan pengurusan rantaian bekalan pertanian negara. Tumpuan haruslah diberikan kepada aktiviti komersial, penjenamaan, penyelidikan dan pembangunan (R & D), penetapan piawaian pengeluaran dan logistik serta penubuhan perladangan berteknologi tinggi. Bagi memperluaskan lagi pasaran tempatan, bidang pemprosesan haruslah diutamakan. Ini kerana ianya mampu menghasilkan hasil pengeluaran yang mempunyai nilai tambah dan keunikan yang tersendiri bagi memenuhi keperluan pasaran tempatan. Pelanggan Utama Syarikat adalah terdiri daripada : Pasaran Luar Negara Pasaran luar negara menghasilkan 20% daripada nilai jualan. Negara yang menjadi potensi bagi penjualan hasil ikan air tawar ini adalah Thailand ,Singapura, Amerika & Timur Tengah. Walaupun begitu, kebanyakkan hasil ikan air tawar yang dieksport adalah dalam bentuk yang sudah diproses seperti fillet, surimi dan makanan sejuk beku.
Harga pasaran bagi ikan air tawar ke luar Negara adalah :
1) Ikan Keli : USD1.50 – 2.00 / kg.
2)
Ikan Talapia Merah : USD 4.00 – 8.00 / kg
Walaupun pihak syarikat mempunyai keyakinanterhadap pasaran di Luar
Negara namun buat masa terdekat ini, pihak syarikat tidak akan
mengeksport hasil perikanan ke Luar Negara. Ini adalah disebabkan kos
logistic dan penghantaran adalah terlalu tinggi jika dibandingkan dengan
kadar pengeluaran hasil syarikat dalam jangka pendek. Tambahan pula
kadar pengeluaran syarikat tidak mencukupi bagi menampung keperluan
Negara luar yang begitu tinggi permintaannya .
Oleh
yang demikian, syarikat akan berusaha untuk memperluaskan dan
mempertingkatkan hasil projek penternakan ikan air tawar ini bagi
memenuhi permintaan pelanggan di luar Negara.
Diharap dengan galakkan kerajaan dalam membangunkan sumber ekonomi
pertanian dan penternakan dapat memajukan hasrat pengusaha-pengusaha
kecilan dan komersial bagi memenuhi permintaan pasaran di dalam dan luar
negara.
6.3 ANALISA PERSAINGAN
Industri
Penternakan Ikan Air Tawar mempunyai pelbagai tarikan yang menyebabkan
ramai usahawan berminat untuk menceburi bidang terbabit. Faktor ini
disokong dengan fakta pertambahan bilangan penduduk serta keperluan
sumber makanan yang semakin meningkat. Berdasarkan situasi semasa,
Rabbani Agrotech tidak menghadapi saingan yang sengit memandangkan
keperluan dan permintaan pasaran tempatan masih tidak mencukupi.
Persaingan utama yang mempengaruhi industri penternakan ikan air tawar
adalah :
- Dominasi Pasaran Buat masa sekarang, pengusaha kecil dan sederhana mendominasikan 90% daripada hasil pasaran tempatan. Ini adalah kerana pasaran tempatan memerlukan kos pengangkutan dan logistik yang murah berbanding pasaran luar negara. Sementara pengusaha komersial secara besar-besaran pula akan memfokuskan kepada pasaran luar negara yang berintensifkan modal dan mempunyai nilai pasaran yang luas dalam kuantiti pukal. Oleh itu, skop pasaran adalah sangat luas dan tiada persaingan dihadapi bagi pengusaha komersial kerana ianya boleh merangkumi pasaran tempatan dan luar negara.
- Harga Harga pasaran merupakan satu faktor yang sangat penting dalam mengimbangi kos keuntungan yang akan diperolehi. Oleh itu, nilainya sentiasa berubah-ubah mengikut permintaan dan bekalan ikan di pasaran. Penternak ikan air tawar secara kecil-kecilan dan sederhana akan menghadapi masaalah yang serius dari segi kos pengeluaran sekiranya bekalan bahan mentah seperti makanan ikan dan benih ikan meningkat di pasaran. Ini adalah kerana hasil pengeluaran adalah maksimum / tetap tetapi kos pengeluaran bertambah. Ini akan meningkatkan nilai kos/unit pengeluaran dan mengurangkan nilai jumlah keuntungan. Syarikat telah mengkaji beberapa aspek penting dalam menstabilkan harga pasaran dan ianya dijangka akan meningkat berikutan daripada permintaan yang tinggi terhadap pasaran mengikut pertambahan penduduk negara.
- Kualiti Aspek kualiti adalah sangat penting di dalam semua jenis pengurusan perniagaan. Antara cirri-ciri kualiti yang perlu ditingkatkan adalah dari segi operasi, jualan, khidmat pelanggan, penghantaran, bahan mentah dan merangkumi sistem pengurusan syarikat yang efisen dan berkualiti tinggi Ini adalah kerana kualiti yang tinggi akan menjamin kestabilan dan kesinambungan kepercayaan pelanggan terhadap syarikat. Ikan yang diternak diperkaya dengan kandungan OMEGA-3,6,9 bagi keperluan tubuh badan manusia. Ini akan meningkatkan imej dan keyakinan pelanggan terhadap syarikat. Kualiti juga akan meningkatkan nilai harga dan daya saing di pasaran. Disamping kesedaran pengguna tentang barangan makanan yang HALAL dan suci terutama daripada golongan umat Islam.
- Teknologi Pemindahan dan penggunaan teknologi moden dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti pengeluaran . Dengan menggunakan teknologi ‘PRE-BIO’ yang dapat meningkatkan ketahanan ikan dan bakteria. Walaubagaimanapun , ianya hendaklah dilakukan secara serius dan tidak menjejaskan alam sekitar selaras dengan peningkatan pengeluaran akuakultur secara mapan. Teknologi yang canggih dengan aplikasi yang betul akan dapat membantu syarikat memonopoli pasaran dengan keunikan yang tersendiri .
Teknologi
yang perlu di fokuskan untuk mencapai persaingan pasaran adalah
merangkumi promosi media elektronik dan informasi teknologi, teknologi
pembenihan, teknologi pembesaran dan genetik, teknologi rawatan air dan
teknologi pengudaraan oksigen. Perkongsian teknologi pintar dalam bidang
akuakultur antara negara-negara dalam bidang akuakultur seperti Jepun,
Taiwan dan Thailand juga perlu ditingkatkan. Melalui cara ini,
maklumat-maklumat hasil
penyelidikan antara negara terbabit dapat dimanfaatkan oleh
pengusaha-pengusaha akuakultur untuk meningkatkan teknologi dan
pengeluaran dalam menempuhi cabaran dan persaingan di dalam dunia
pemasaran.
Persaingan yang positif dan kecekalan yang tinggi dapat merealisasikan
impian negara bagi menghasilkan pengeluaran 600,000 tan metrik ikan
setahun dalam sektor akuakultur. Persaingan utama pengusaha-pengusaha
akuakultur adalah bagaimana hendak meningkatkan pengeluaran bagi
menampung kekurangan bekalan sebanyak 70 % bagi permintaan dalam negara
menjelang 2010. Negara hanya mampu mengeluarkan 177,000 metrik tan hasil
akuakultur setahun iaitu 29.5% daripada permintaan pasaran tempatan.
6.4 STRATEGI PEMASARAN
Rabbani
Agrotech telah merangka beberapa strategi pemasaran yang strategik dan
unik bagi membantu meningkatkan prestasi syarikat. Strategi utama yang
di gunakan ialah pihak pengurusan perniagaan ialah sentiasa menjalinkan
perhubungan yang baik dengan semua pelanggan serta pembekal untuk
jangkamasa panjang.
Disamping
itu, pihak pengurusan perniagaan juga akan mengadakan beberapa promosi
di dalam media cetak, elektronik dan internet. Beberapa sesi penerangan
serta lawatan juga telah dirangka bagi kawasan utara untuk meningkatkan
dan memantapkan skop pasaran.
Pihak pengurusan perniagaan amat mementingkan perkhidmatan serta hasil
yang berkualiti tinggi. Pihak pengurusan juga telah merangka untuk
memperluaskan lagi skop perniagaan dengan meneroka beberapa bidang
sampingan yang dapat menyokong dan memajukan lagi perniagaan utama.
Di
antara skop tersebut adalah dengan menjadi perintis dan pemangkin
ekonomi di sektor penternakan ikan air tawar di kawasan tanah terbiar.
Dengan infrastruktur dan kemudahan yang sedia ada , syarikat hanya mampu
menghasilkan 336 metrik tan air tawar setahun atau 28 tan metrik
sebulan iaitu 0.19 % daripada jumlah pengeluaran hasil ikan air tawar
negara. Kadar pengeluaran ini masih belum mampu untuk memenuhi
permintaan keperluan ikan negara. Oleh yang demikian, pihak syarikat
telah merangka beberapa strategi bagi mempertingkatkan produktiviti
pengeluaran.
- Pusat Pembenihan dan Pemprosesan Makanan Ikan. Bagi memastikan kesinambungan dalam perniagaan utama, pihak pengurusan juga bercadang untuk membina pusat pembenihan dan pemprosesan makanan ikannya sendiri. Ini adalah kerana kos untuk benih dan makanan merupakan penyumbang terbesar didalam jumlah kos perbelanjaan . Benih ikan dan makanan merangkumi 50 % daripada jumlah kos tersebut. Oleh yang demikian, pihak syarikat telah bercadang untuk mengeluarkan 500,000 benih ikan sebulan dan 10 tan metrik makanan ikan untuk kegunaan syarikat dan pengusaha-pengusaha kecil kawasan setempat. Strategi ini dijangka akan dapat menambah pendapatan kasar syarikat sebanyak 30 % sebulan.
- Projek Usahasama Tanah Terbiar Mencari dan mengusahakan Tanah Terbiar di kawasan sekitar secara usahasama dengan pemilik tanah. Dengan galakkan dan sokongan daripada pihak tertentu, projek yang berintensifkan modal ini dapat dimajukan dengan adanya perancangan dan komitmen yang tinggi dari kedua-dua belah pihak. Usaha ini dijangka dapat menjana 50 % daripada pendapatan bersih hasil Projek Usahasama ini. Disamping mengurangkan jurang perbezaan terhadap keperluan ikan air tawar negara dan industri akuakultur amnya.
- Pusat Pengumpulan Dan Penjualan Hasil Ikan Air Tawar Salah satu faktor yang menyebabkan kegagalan pengusaha dalam industri akuakultur ini adalah kegagalan mendapatkan pasaran. Ini berlaku kepada pengusaha-pengusaha kecil dan sederhana tradisioanal yang tak mampu untuk memasarkan hasil pengelauran secara intensif. Oleh yang demikian, pihak pengurusan syarikat bercadang untuk menubuhkan pusat pengumpulan hasil serantau dimana, sesiapa sahaja yang ingin memasarkan hasil pengeluaran mereka bolehlah berbuat demikian. Harga yang ditetapkan adalah berpatutan mengikut perkembangan harga pasaran semasa. Pihak syarikat akan mengumpul dan menjual semua jenis hasil ikan air tawar ini di pasaran terbuka secara borong. Secara tak langsung ini dapat menjimatkan kos pengangkutan dan logistik serta membantu golongan pengusaha kecil dan sederhana memasarkan hasil keluaran perikanan air tawar. Pusat ini dijangka dapat menjana ekonomi sebanyak 15 tan metrik ikan air tawar atau Rm30,000 pendapatan kasar sebulan.
6.5 PROMOSI PASARAN
Pelbagai
teknik pemasaran akan digunakan untuk mempromosikan Rabbbani Agrotech
kepada masyarakat di dalam negara secara amnya dan luar negara secara
khususnya . Antara promosi-promosi yang akan dilaksankan adalah :
- Promosi Dalam Majalah – Berita Perikanan, Majalah Pancing, Joran, Rod & Line dan surat khabar.
- Promosi Dalam Media Elektronik – Melancarkan Halaman WEB syarikat dan melayari halaman web dalam dan luar negara bagi tujuan promosi.
- Mengikuti Bengkel / Khursus / Pameran yang diadakan oleh Jabatan Perikanan atau badan-badan yang berkenaan.
- Lawatan Sambil Belajar - Ke pusat –pusat penyelidikan, pengeluaran dan pembenihan projek akuakultur kerajaan mahupun swasta dalam potensi memperluaskan skop perniagaan.
- Projek Anak Angkat / Praktikal secara usahasama dengan Jabatan Perikanan / Kustem dapat memupuk persefahaman dan pengetahuan yang luas diantara pengusaha-pengusaha yang baru dan akan menceburi bidang akuakultur.
- Acara Tahunan – Beberapa program agro pelancongan dan kempen akan di anjurkan oleh pihak syarikat di Tapak Projek Penternakan Ikan Air Tawar bagi menggalakkan penyertaan masyarakat dalam industri pertanian dan asas tani. Sebagai contoh : Mengadakan Kempen Makan Ikan Air Tawar, Pertandingan Memancing dan lain-lain aktiviti agro pelancongan. Pihak pengurusan perniagaan juga sentiasa berikhtiar unutk memperbaiki perkhidmatan yang diberikan dan mengemaskinikan promosi yang akan didakan itu nanti bagi memenuhi matlamat dan tuntutan pasaran.
7.0 PEMBIAYAAN DAN KOS PROJEK
CADANGAN PEMBIAYAAN PROJEK
8.0 PRESTASI KEWANGAN
BIL
|
BUTIR
KEPERLUAN
|
KOS PROJEK
|
SUMBER
PEMBIAYAAN (RM)
|
|||
MARA
|
USAHAWAN
|
JUMLAH
|
||||
I. KOS TETAP
|
||||||
1
|
Pelbagai Deposit
|
5,500
|
5,500
|
5,500
|
||
2
|
Pembersihan/Penyediaan Tapak
|
8,500
|
8,500
|
8,500
|
||
3
|
Penyediaan Kolam / Banggunan
|
124,000
|
124,000
|
124,000
|
||
4
|
Pemasangan Paip / Saliran
|
9,600
|
9,600
|
9,600
|
||
5
|
Pemasangan Bumbung / Netting
|
12,500
|
12,500
|
12,500
|
||
6
|
Pemasangan Pagar
|
21,600
|
21,600
|
21,600
|
||
7
|
Penyediaan Kolam Tadahan
|
8,000
|
8,000
|
8,000
|
||
8
|
Pendawaian
Eletrik & Lampu
|
12,800
|
12,800
|
12,800
|
||
9
|
Centrifugal
Pump-2 HP
|
1,600
|
1,600
|
1,600
|
||
10
|
Pam
Angin (Blower) - 3 HP
|
1,850
|
1,850
|
1,850
|
||
11
|
Karcher
HWP Jet
|
1,650
|
1,650
|
1,650
|
||
12
|
Jaring
/ Tangguk / Hapa
|
3,300
|
3,300
|
3,300
|
||
13
|
Peralatan
Sistem Kualiti Air
|
2,680
|
2,680
|
2,680
|
||
14
|
Tangki
Oksigen
|
350
|
350
|
350
|
||
15
|
Peralatan
Proses Pembenihan
|
2,650
|
2,650
|
2,650
|
||
16
|
Peralatan
Pembungkusan Benih
|
750
|
750
|
750
|
||
17
|
Bakul
Pengumpulan Hasil
|
1,500
|
1,500
|
1,500
|
||
18
|
Timbang
- 200kg
|
340
|
340
|
340
|
||
19
|
Peralatan
Am & Alatulis
|
3,600
|
3,600
|
3,600
|
||
20
|
Yuran
Konsultan
|
4,000
|
4,000
|
4,000
|
||
21
|
Daftar
Syarikat
|
120
|
120
|
120
|
||
22
|
Yuran
/ Caj Proses
|
200
|
200
|
200
|
||
JUMLAH I
|
227,090
|
216,520
|
10,570
|
227,090
|
||
II.
KOS BERUBAH
|
||||||
1
|
Kos
Barangan Jualan(KBJ)
|
52,100
|
52,100
|
52,100
|
||
2
|
Modal
Kerja (6 bulan)
|
70,810
|
63,880
|
6,930
|
70,810
|
|
JUMLAH II
|
122,910
|
115,980
|
6,930
|
122,910
|
||
JUMLAH
(I + II)
|
350,000
|
332,500
|
17,500
|
350,000
|
||
PERATUSAN
PEMBIAYAAN
|
95%
|
5%
|
100%
|
|||
CADANGAN
PEMBIAYAAN PROJEK
(Sila Rujuk Lampiran di Sebelah)
8.1 PERINCIAN ALIRAN KEWANGAN 3 TAHUN
8.2 PENYATA ALIRAN TUNAI BAGI 3 TAHUN
8.3 PENYATA UNTUNG RUGI BAGI 3 TAHUN
8.4 PENYATA KUNCI KIRA-KIRA BAGI 3 TAHUN
8.5 PENGIRAAN MARGIN UNTUNG BERSIH / RETURN OF INVESTMENT (ROI) / TITIK PULANG MODAL.
9.0 KESIMPULAN / JUSTIFIKASI
Rabbani
Agrotech beroperasi sebagai pemangkin kegiatan ekonomi di sektor
pertanian dan penternakan bagi kawasan luar Bandar. Tambahan pula lokasi
perniagaan yang strategik dan dilengkapi dengan sistem dan teknologi
moden dapat menjadi daya penggerak pembangunan ekonomi bagi kawasan luar
Bandar yang ketandusan pengetahuan tentang teknologi. Hasrat ini boleh
dicapai dengan penyertaan pihak swasta dan kerajaan kerana mereka
mempunyai modal, kepakaran dan sistem yang sistematik.
Rabbani Agrotech sedang membangunkan suatu asas perniagaan yang teguh di
dalam industri akuakultur, agrikultur dan bioteknologi melalui
penubuhan tapak projek yang akan dimajukan itu. Perancangan yang baik
tanpa tindakan yang betul tidak akan mendatangkan hasil yang
memberangsangkan. Begitulah hasrat syarikat dalam memajukan sektor
akuakultur negara yang masih belum kukuh dari segi produktiviti, kualiti
dan perkhidmatan teknologi moden.
Ini bermakna meraka perlu menilai peluang yang ada sebagai satu proses
bagi memperkembangkan ekonomi diri secara berdikari dengan menubuhkan
sebuah entiti perniagaan sendiri, menguruskan syarikat, menjalankan
perniagaannya dan memperkembangkan urus niaga dalam sektor yang diceburi
secara professional.
Ini
merupakan cabaran utama kepada usahawan BUMIPUTERA bagi mengenal pasti
peluang yang ada. Peluang mestilah sejajar dengan kemampuan diri. Jika
kurang berkemampuan, kerajaan dan institusi-institusi kawangan mampu
menghulurkan bantuan dari segi kewangan. Setiap masalah ada jalan
penyelesaiannya. Begitulah juga dengan kemelut ekonomi masyarakat
Malaysia yang rata-rata dijajah pemikiran dan ekonomi oleh bangsa lain.
Antara ciri-ciri yang menentukan kemampuan dan kejayaan seseorang adalah
keilmuan, kemahiran, minat, sumber kewangan, teknologi, peralatan
dan sistem pengurusan sumber manusia yang baik.
Hasil
daripada penelitian yang matang, maka pihak pengurusan syarikat
berpendapat bahawa masa bagi terus melebarkan sayap operasi perniagaan
adalah bertepatan pada waktu sekarang. Sejajar dengan galakkan kerajaan
bagi memajukan sektor pertanian dan penternakan bagi menjamin kestabilan
ekonomi masyarakat dan negara. Diharap kemudahan kewangan yang bakal
diterima ini akan dapat membantu bagi melicinkan operasi perniagaan di
dalam membina sebuah empayar perniagaan bumiputera yang berdaya saing di
pasaran global.
Brain Profiling
Brain Profiling